7 טעויות שהורים עושים בתזונת תינוקות
כהורים לתינוק, חשוב לנו שיאכל את המזון המותאם לו, שייחשף לחוויות של טעמים, מרקמים, ריחות, רעשים ומשחקים שיתרמו להתפתחותו, תוך שימוש במוצרים וברכיבים איכותיים ובטיחותיים. רובנו עושים טעויות אז בואו נדע להזהר מהן מראש...
מאת: עינת ששון דיאטנית
לאורך הדרך, הורים צעירים וותיקים צוברים מידע ושומעים עצות רבות אודות תזונת התינוק, מההורים ובני המשפחה, מחברים ומחברות וכן מגורמים מקצועיים, כמו אחות טיפת חלב או רופא הילדים. ובכל זאת, ואולי דווקא בגלל כל זאת, הורים רבים נוטים לעשות טעויות בכל מה שקשור לתזונת תינוקיהם.
שאלנו את עינת ששון דיאטנית ויועצת למוצרי Beloved, מה הן הטעויות הנפוצות שהורים עושים בנושא תזונת תינוקות ומהי הדרך הנכונה לפעולה:
1. לא מתעקשים עם הילד על סוג מזון מסויים- חשוב לחשוף את הילד לטעמים ומרקמים מגוונים על מנת שיתרגל לאכול מגוון. ישנם ילדים שהם באופיים נסיינים וירצו לחקור את עולם המזון והטעמים וישנם ילדים שיחששו יותר.. רבים מההורים מנסים מזון פעם אחת ובמידה והילד לא מראה סיפוק או הנאה לא מנסים שוב. טעימה חד פעמית לא מוצלחת איננה מעידה על דבר . מחקרים רבים מראים כי יש לחשוף את הילד לעיתים גם 15 פעמים, כדי שילמד להכיר ולחבב סוג מזון מסוים ובטח להסכים להכניס אותו לתפריט הקבוע. דוגמא אישית של ההורים והמשפחה, על ידי אכילת המזונות במקביל לתינוק, אף היא דרך מצוינת לסייע באימוץ המזון החדש.
2. מעדיפים להתחיל במזון מתוק מתוך אמונה שכך הילד יהנה והמשך הטעימות יהייה מוצלח אף הוא- כדאי להציג לתינוק מזון ניטרלי בטעמו כמו ירקות או עוף על פני פירות או להעדיף מעדני חלב לא מתוקים כדי שיהיה לילד קל להתרגל. תינוקות וילדים לרוב יעדיפו מזון מתוק ולכן כדאי להרגיל אותם לאכול גם מזון בעל טעם אחר כמו מחית ירקות, קטניות המכילים ערך תזונתי רב ומגוון הכולל ויטמינים ומינרלים, סיבים וחלבון לעומת מזון מתוק.
3. הורים אומרים לי "נשלב כמה פירות יחד, ככה התהליך יהיה קצר יותר וטעים יותר" – יש לזכור כי החשיפה למזון מוצק מתחילה לפני גיל 6 חודשים בצורה מזערית ולאחר גיל זה בכמות הולכת ועולה. על פי המלצת משרד הבריאות, התחלת הצריכה של מזון מוצק תעשה בהכרות עם מאכלים יחידים (כלומר כל יומיים שלושה פרי אחר ולאחר התקבלות בנפרד ניתן לשלב) , עובדה המקלה על מציאת הסיבה לתגובה של אי סבילות למזון. מעבר לכך, ישנם ילדים שנמנעים מאכילת מרקם מסוים ומעדיפים מרקם אחר. מתן ירק או פרי יחיד, יוכל לספק מידע רב יותר על רגישויות והעדפות. לדוגמא גזר מרוסק הינו בעל מרקם חלק ואילו תפוח אדמה הינו בעל מרקם גרגרי. לאחר יומיים-שלושה של מתן מזון יחידני ניתן לשלב בין מספר פירות או ירקות ולהתקדם בהדרגה למתן תפריט המשפחה.
4. עוד משפט שאני שומעת מהרבה הורים זה "אני מאכילה את הילד מול טלויזיה כדי שיאכל יותר" - אמנם הפיתוי לתת לילד ארוחה מול טלויזה או סרטון בסלולרי כדי להעלות את כמות המזון הנאכל או את ההענות שלו גבוה, אך כדאי להאכיל את הילד בכיסא משלו בפינת האוכל כאשר הטלוויזיה כבויה.
לילדים יש קשב נמוך ורצוי שירכזו אותו לצורך האכילה וימנעו מאימוץ הרגלים לא בריאים של אכילה לא מודעת מול המסכים. לקראת גיל שנה התינוק יהיה מסוגל לחוות ארוחה משפחתית, חוויתית וחברתית.
5. "ניתן לו מה שהוא אוהב, העיקר שלא יהיה רעב"- חשוב שהתינוק יהנה ממזון איכותי, ולאו דווקא מהמזון המועדף עליו. כדאי שההורים יתנו את הטון לגבי חשיבות המזון האיכותי ולא ייכנעו בקלות לגחמות התינוק והילד אחר חטיפים עתירי שומן או סוכר או מעדנים מתוקים. רצוי עם זאת להתחשב בתחושתו של הילד לגבי האם לאכול וכמה. בכל מקרה חשוב שהארוחה תתרחש באווירה טובה.
6. "חך התינוק הוא עדין, עדיף לא לתבל לתינוק את המזון, זה לא טוב לו"- התינוק גדל ומתפתח לתוך חיק משפחתו עם כל מה שמשתמע מכך, כולל התפריט המשפחתי, הנטייה העדתית לסוג מאכלים מסוים והרגלי תזונה. כדאי להרגיל את התינוק בהדרגה לתבלינים ולמאכלים הנהוגים במשפחה, כאשר כדאי לשים לב במיוחד לשני רכיבים: מלח וסוכר. הנטייה להגביר את כמות המלח היא התנהגותית, כלומר תלויה בהרגל. ה"אהבה" למלח אינה מולדת והריבוי בשימוש בו עלול לגרום לבעיות בריאות בעתיד. כדאי להוסיף למזון התינוק והפעוט עשבי תבלין או תבלינים אחרים ולהפחית במלח, דבר שיטיב גם עם כל המשפחה. המשיכה לסוכר, לעומת זאת, היא תכונה מולדת, שנועדה אבולוציונית לדאוג שתהיה לנו מספיק אנרגיה בגוף, שהרי זה תפקיד הסוכר. בדומה למלח, גם צריכת כמות סוכר גבוהה, היא עניין של הרגל המזיק לבריאות. ככל שנרגיל את כל המשפחה להפחתה בכמות הסוכר במזון כך נטיב איתם.
7. אי נתינת חשיבות למתן מזון אצבעות לפעוטות כולל התייחסות לגיוון בגודל, במרקם ובצורה שלו " - מזון אצבעות הינו מזון מוצק יותר, אליו נחשפים התינוקות לקראת סוף השנה הראשונה. מדובר במזון בגודל ובמרקם הניתן לתפיסה באצבעות התינוק, ומכאן שמו, מזון אצבעות. צורת האכלה זו תורמת לעצמאות התינוק בהאכלה עצמית, תיאום יד-עין-פה, תורמת להתפתחות האכילה של מזון גס יותר וכן חושפת את הפעוט למגוון רב יותר של מרקמים וטעמים. לכן ישנה חשיבות להגשת מזונות שונים בצורות ומרקמים שונים, כאשר קיים דגש על נוחות האחיזה, אף אם הם ניתנים לפעוט לטעימה ו"משחק" בלבד.
עינת ששון, מסכמת: "חשוב להקפיד על צריכת מזונות מיטביים העשירים או מועשרים במספר רב של ויטמינים ומינרלים, התורמים להתפתחות התינוק. מוצרים מחומרי גלם איכותיים ומרכיבים בריאותיים אשר מאפשרים לתינוק להתנסות במגוון טעמים, מרקמים וצורות אחיזה, ומספקים לא רק חוויה מהנה, אלא גם מותאמים לשלבי ההתפתחות השונים של התינוק. לא פחות חשוב להקנות הרגלים נכונים שיסייעו לבריאות התינוק גם בעתיד והכי חשוב, לא לשכוח, מטעויות - לומדים."