טכניקות להרדמת התינוק הן בטוחות ויעילות
טכניקות שונות לחינוך לשינה של ילדים, אינן פוגעות בבריאות הנפש של הילד או בטיב היחסים שלו עם ההורים. הטכניקות משפרות את איכות השינה שלו ומפחיתות מהדיכאון של האם הקשור לבעיות השינה.
תרגמה וערכה: עדי ליפטשר
הורים רבים אינם מרגישים בטוחים ורגועים בנוגע לשימוש בשיטות השונות לחינוך לשינה. הם חוששים כי השיטות שמטרתן ללמד את הילד להרגיע את עצמו ולהירדם באופן עצמאי, ישפיעו בטווח הארוך על בריאות הנפש של הילד וטיב הקשר שלו עימם.
עפ"י מחקר חדש, טכניקות שונות להרדמת תינוקות מספקות דרך יעילה לעזור לפעוטות לישון טוב יותר, מפחיתות את רמות הדיכאון של האמהות והן בטוחות לשימוש בטווח הארוך.
המחקר הראשון והמקיף שנערך ע"י מרדוק המכון לחקר ילדים בחן האם השיטות השונות לשינה הן בעלות השפעה לטווח הארוך.
החוקרים עקבו אחר 225 ילדים מינקות ועד גיל 6 על מנת לראות אם לשיטות לחינוך לשנת לילה יש השפעה מתמשכת על בריאות הנפש של ילדים, רמות לחץ, הקשר בין הילד להורים או על בריאות הנפש של האם.
מחצית מהילדים שסבלו מבעיות שינה עברו תוכניות לחינוך לשינה. התוכנית כללה אחת משתי שיטות : בשיטה הראשונה ההורים מגיבים לבכי של התינוק במרווחי זמן הולכים וגדלים על מנת לאפשר לילד להרגיע את עצמו. הרעיון בשיטה זו הוא ללמד את הילד להרגיע את עצמו, במקום שההורה יאכיל, ילטף ויחבק אותו עד שהוא יצליח להירדם.
בשיטה השנייה ההורים נמצאים על יד הילד ולאט לאט מפחיתים מנוכחותם בחדרו.
במחקר נמצא כי השיפור בשנתם של ילדים ואמותיהם ובבריאות הנפש של האמהות החזיק גם לאחר שנתיים, אך הלך ודעך בשש השנים.
עם זאת, ילדים בגיל שש שעברו תוכנית לחינוך לשינה לא היו שונים מהילדים בקבוצת הביקורת שלא עברו תוכנית כזו, בבריאותם הנפשית וההתנהגותית, איכות השינה, לחץ וטיב היחסים עם ההורים.
החוקרת הראשית, ד"ר אנה פרייס, אומרת כי המחקר אמור לעזור להורים ולמומחים להרגיש בטוחים יותר בקשר ליעילות ובטיחות השיטות השונות בתינוקות מגיל שישה חודשים, בעיקר כאסטרטגיה להתמודדות עם דיכאון לאחר לידה.
"השימוש בטכניקות שינה מסייע בהפחתת בעיות השינה של הפעוט והדיכאון של האם הקשור בבעיות השינה של הילד. שתי השפעות אלה מתקיימות עד גיל שנתיים," אומרת ד"ר פרייס.
פרייס הוסיפה כי עכשיו הורים יכולים להיות רגועים ובטוחים יותר בכל הנוגע להתערבות בשינה של הילד.