המסלול מהרחם לאמבטיה ולבריכה
כתבה זו פונה לכל ההורים ובעיקר להורים לילדים בעלי רתיעה או קושי במפגש עם המים, כי כמו כל מגבלה, אנחנו כהורים צריכים לקבל אותה ולעזור להם להתמודד ולהתגבר. כלל ראשון: לעולם אל תתייגו את הילד כילד 'פחדן' אלא כילד זהיר. כל הטיפים והכללים בכתבה הבאה.
מאת: אילנה לם, מורה לחינוך גופני, מתמחה בשחרור ילדים ומבוגרים מחרדות ומכשירה מדריכי שחייה והידרותרפיה בשיטת לם
כשילד חדש בא לעולם, טבעי שמרבית תשומת הלב מופנית לצרכיו הקיומיים, כגון תזונה נכונה, הקניית הרגלי שינה, ועוד. עם השנים, מתווספים מרכיבים נוספים ומשמעותיים להמשך התפתחותו התקינה של הילד, כגון פיתוח מיומנויות מוטוריות, קואורדינטיביות, חברתיות ועוד. כאן נכנס לתמונה מרכיב נוסף ומשמעותי, שלא תמיד נותנים עליו את הדעת, אשר בעזרתו אפשר לפתח את המיומנות המוטוריות והקואורדינטיביות, לצד ביטחון עצמי, דימוי גופני חיובי ועוד. מנחשים?
מדובר באמבטיות הראשונות.
תתפלאו, האמבטיות הראשונות הן קריטיות בהקשר של תחושת נינוחות במים בבריכה או בים.
האמבטיה הראשונה היא בעצם המפגש הראשוני של התינוק עם המים (אחרי הרחם). אנו נוטים לשכוח שהתינוק מגיח לעולם מסביבה מימית, שזוהי בעצם סביבה טבעית בשבילו. כהורים, אנו מכירים את הפחד של ילדנו מפני חפיפת ראש או מחדירת מים לעיניים. פחד זה הוא בעצם תוצאה שאנו, כהורים, אחראים לה, מאחר ש"קלקלנו" את הרצף הטבעי של המעבר מהרחם - לבריכה. לכן האמבטיה הראשונה היא קריטית.
האמבטיה הראשונה
אז מה בעצם כדאי לנו, ההורים, לעשות כדי לרכך את המעבר ולגרום לילד להרגיש נינוח בסביבה מימית?
איך הופכים את חווית האמבטיה לחיובית ונעימה, ולא מאיימת?
ראשית, חשוב לנפץ מיתוסים לגבי הנזק שמים עלולים לגרום לאף, לאוזניים ולעיניים - אין קשר בין דלקות אוזניים ובין מים. חשוב להקפיד על טמפרטורת מים נעימה, לא חמה מדי ולא קרה מדי. זרימת המים צריכה להיות רכה ונעימה, לא מצליפה, והאחיזה בטוחה ותומכת כדי שהתינוק יחוש ביטחון בידיכם. את הפנים יש להרטיב לאט ובהדרגה, (וכן - להרטיב את העיניים). בעדינות, לשפוך מים על השיער, המצח והעיניים. רצוי ומומלץ להפוך את הרחצה למשחק. מוסיקה נעימה, צעצועים או שירה ודיבור אל התינוק תמיד מוסיפים להרגעה.
אמבטיה למתקדמים
צריך להרגיל את הילד כבר בשלב האמבטיה לעזרים ואביזרים שיחברו את חווית האמבטיה הנעימה להמשך התאקלמותו בבריכה. בעודו משחק באמבטיה עם הצעצועים הקונוונציונליים (דלי, ברווזי גומי וכו') יש להחליף את הצעצועים הללו במשקפת, מצופי ידיים או כובע ים ולתת לילד לחקור ולבדוק את האפשרויות הגלומות באביזרים אלו, ואפילו לעשות בהם שימוש לא קונוונציונלי כמו לשפוך מים מהמשקפת על הפנים.
מהאמבטיה לבריכה
בפעמים הראשונות, מומלץ להגיע לבריכות קטנות ושקטות, המאופיינות באווירה רגועה. הביאו עמכם את הצעצועים שהילד אוהב ומכיר מהבית: מוצץ, שמיכה אישית, בובה, כדי שירגיש מוגן. יש לתת לפעוט להתאקלם בצורה הדרגתית באזור המדרגות והמים רדודים. תוכלו לשבת על המדרגה, להושיבו בחיקכם ולהשיט את ידו הלוך וחזור במים בכדי לתת לו לחוש את ליטופם בין אצבעותיו. תזכרו: גם אם יש לכם ניסיון מר עם מים, כילדים או כבוגרים, חשוב לא להשליך את החששות שלכם על הילד.
הורים רבים נכנסים עם הילד בידיהם לבריכה הגדולה. טעות! כשהוא אינו מרגיש את רצפת הבריכה מתחת לרגליו עלול הפעוט לחוש שהוא מאבד שליטה וללקות בחרדה. היכנסו עמו לבריכה "של הקטנים" ותנו לו זמן להתאקלם בעזרת משחקי מים, קרוב לדופן הבריכה. גם בבריכה של הפעוטות חשוב להשתמש במצופי ידיים, הנותנים לילד תחושת ביטחון ולהקפיד שהראש תמיד יישאר מחוץ למים. גלגל מים אינו בטיחותי לילד - אל תשתמשו בו. גם מצופי גוף אינם מתאימים לילדים שחוששים ממים או שטרם מלאו להם 5. הרבה מחוויות הטביעה של ילדים קורות בגלל איבוד שליטה והתהפכות מהגלגל עם הפנים לתוך המים והרגלים בכיוון השמים.
לאחר שהילד מרגיש נוח בבריכת הפעוטות, אפשר להעבירו בהדרגה לבריכת הבוגרים. בשלב הראשון, מומלץ להתחיל במדרגות הבריכה, להלביש לילד מצופי ידיים, לשבת במדרגה הראשונה ולרדת בהדרגה, בקצב שהילד מרגיש בטוח בו, ממדרגה למדרגה. כשהילד עומד, תנו לו להרגיש את הקרקע ולהכיר לו את גבולות הבריכה. כשהוא רגוע ובטוח, אפשר להרכיב לילד משקפת וללמד את אותו להוציא בועות (עם פה סגור) במנח דומה למנח שבתמונה. בהדרגה, להתחיל להוציא בועות מהפה בלבד, אחר כך לפי הסדר: פה ואף, פה-אף-משקפת, פה-אף-משקפת-מצח-אוזניים ולבסוף את כל הראש.