כיצד נעגון נכון את מושב הבטיחות ברכב?
חגורות הבטיחות של הרכב מיועדות למבוגרים ולא לילדים. המכוניות נוצרו למען הסעת מבוגרים, הסעת ילדים ברכב בביטחון, בעיקר תינוקות המוסעים נגד כיוון הנסיעה היא אתגר שיש להתגבר עליו. השלטונות באירופה וארה"ב החליטו לחייב את יצרני הרכב לשתף פעולה עם יצרני מושבי הבטיחות ולמצוא יחד פתרונות לשתי הבעיות לעיל.
באדיבות מומחי שילב
לפני בחירת מושב הבטיחות המתאים ביותר, נשאלת השאלה: באיזה רכב נתקין את מושב הבטיחות? כל רכב מצויד בספר הרכב. בספר הרכב ניתן למצוא מספר פרקים העוסקים בבטיחות ילדים כנוסעים ברכב זה. מומלץ לעיין בפרק העוסק בבטיחות הנוסעים, יש הקוראים לפרק זה "הגנה על ילדים", בספרי רכב אחרים מדובר על "מושבי בטיחות לילדים" או התקנת מושבי בטיחות ועוד. באינדקס של ספר הרכב נמצאים ראשי הפרקים האמורים.
המטרה היא לאתר ברכב את נקודות העגינה העומדות לרשותנו בכדי לדעת איזה מושב בטיחות נוכל להתקין. למעשה קיימות שתי אפשרויות: עגינת מושבי הבטיחות באמצעות חגורות הבטיחות של הרכב או התקני isofix. וכן ישנם רכבים בהם יש נקודות עגינה במושב האחורי האמצעי.
רוב ההורים הרוכשים מושבי בטיחות הם בעלי רכב שגילו מעל 3 שנים. השינויים בתעשיית הרכב הינם רבים, הרכב משתנה.
לאחר מכן מומלץ ביותר לנסות את מושב הבטיחות ברכב. האם הוא יושב היטב על מושב הרכב? האם הגובה שלו מתאים? האם יש בכלל מקום למושב הבטיחות שאנו רוצים בתוך הרכב? האם חיבורי המושב מתאימים לרכב שלי? האם יש שני כלי רכב במשפחה, האם מושב הבטיחות מתאים לשניהם?
על כל השאלות הללו יש לענות עוד לפני רכישת מושב הבטיחות בכדי למנוע הפתעות בהמשך.
עובדות:
- חגורות הבטיחות של הרכב מיועדות למבוגרים ולא לילדים.
- המכוניות נוצרו למען הסעת מבוגרים, הסעת ילדים ברכב בביטחון, בעיקר תינוקות המוסעים נגד כיוון הנסיעה היא אתגר שיש להתגבר עליו.
כיצד מתמודדים בעולם עם בעיות אלה?
עד לסוף שנות ה- 90, התעלמו יצרני הרכב מיצרני מושבי הבטיחות לילדים. השלטונות באירופה וארה"ב החליטו לחייב את יצרני הרכב לשתף פעולה עם יצרני מושבי הבטיחות ולמצוא יחד פתרונות לשתי הבעיות כפי שצוין לעיל.
את בעיית העגינה לרכב פתרו בכך שיצרו נקודות עגינה בתוך הרכב. באירופה קראו לזה isofix ובארה"ב קראו לזה latch ( lower anchorage and tether for children ). החל משנת 2005 כל כלי הרכב הנמכרים בארה"ב ובקנדה מחויבים להיות מצוידים בנקודות עגינה מתאימות ברכב. באירופה זה לקח יותר זמן, והמחוקק חייב את יצרני הרכב למצוא פתרון ולהכיל את נקודות העגינה האלה בכל כלי הרכב. כניסת התקן החדש תעשה בהדרגה, והחל משנת 2011 כל כלי הרכב החדשים שיוצרו עבור האיחוד האירופאי חייבים יהיו להיות מצוידים בנקודות עגינה אלה. יש לציין שנקודות העגינה ברכב הן עבור ה- latch והן עבור ה- isofix הן אותן הנקודות בדיוק.