סוד הגן הנעלם - כתבה שניה בסדרה
כהורים אנו תוהים רבות על חינוך ילדנו. מרבית האוכלוסיה וההורים הצעירים בתוכה מחפשים גן רגיל ממוצע, כזה שיתן לילדם את המירב והמיטב שהוא יכול לספק. הבעיה היא שבחיפוש אחר אותו מיטב ומירב, ללא אידיאולוגיה תומכת לא תמיד ברור, אף להורה עצמו מה הוא מחפש, או מה הוא אמור לחפש.
מאת: ריקי לוי דינר
כהורים אנו תוהים רבות על חינוך ילדנו. ישנם הורים אשר ברור להם מראש באיזו מערכת חינוך יבחרו, היות והחיפוש אחריה הינו ספציפי ומגיע מתוך תובנות ואידיאולוגיות משפחתיות-זוגיות. כך לדוגמא הורים הדוגלים בחינוך אנטרופוסופי, יבחרו בגן אנטרופוסופי, והורים הדוגלים בשיטת החינוך הדמוקרטית יבחרו מערכת בית ספר דמוקרטית וכדומה.
עם זאת, מרבית האוכלוסיה וההורים הצעירים בתוכה מחפשים גן רגיל ממוצע, כזה שיתן לילדם את המירב והמיטב שהוא יכול לספק. הבעיה היא שבחיפוש אחר אותו מיטב ומירב, ללא אידיאולוגיה תומכת לא תמיד ברור, אף להורה עצמו מה הוא מחפש, או מה הוא אמור לחפש.
בכתבה זו ניגע בחיפוש אחר הפנאי של הגן. לכאורה כל שעות הגן הן פנאי, אך אנו כבר יודעים כי בדור של ילדנו בו מלמדים אותם אנגלית וחשבון מגיל הגן, לא כל זמן הוא פנאי. ובכל זאת, כאשר נוגעים בו...מה הוא אמור להיות וכיצד אמור להראות.
סוד הגן הנעלם – כתבה שנייה בסדרה: עם מה אמור בני לשחק? ומתי?
כללי אצבע
כללי האצבע ישמשו לנו אף כהנחות יסוד בכל הנוגע למשחקי ילדנו, הן בבית והן בגן הילדים.
• אין דבר כזה משחק לא נכון. יש משחק לא מותאם לגיל. החשיבות של מרחב משחקים מותאמים, עולה בעיקר בביקור בגן הילדים בו אנו מצפים לראות התאמת משחקים לשכבות הגיל השונות (על ההתאמה בהמשך).
• חשוב לזכור אף בהתאמה לגיל, ובהתייחסות לסעיף הראשון, כי ילדים נוהגים לקפוץ בתקופות זמן שונות קדימה ואחורה בזמן מבחינת תאימות המשחק לגילם. כך ילד בן חמש יכול לחזור לשחק בבובות ובטרמפולינה כשמגיע אח חדש לביתו, ילד בן ארבע יכול לחזור לדבר בטון תינוקי אם הוא משחק עם בן שכבה המדבר "תינוקית" בגנו. אין להיבהל מכל חזרה שכזו, אין מדובר ברגרסיה כי אם בהתנסות חברתית דרך משחק המשרתת צורך מסויים ויש לאפשר אותה. הכל כמובן במינונים.
• ילדים נוטים לווסת בעצמם את המשחקים המגדריים, קרי מהם משחקי בנים ומהם משחקי בנות. עם זאת, בעיקר בין גילאי 3-6 הם מתניידים בין המשחקים בניסיון להתקבע. לחלקם זה יקרה מהר יותר ולחלקם לאט יותר. אל תאיצו בהם. לבנים בשלב זה, ולפניו מותר ונכון לשחק בבובות (על חשיבות המשחק עם הבובה בהמשך), ולבנות מותר להתפעל מאופנוע המשחק הבוהק. אל תחילו עליהם התניות חברתיות של עולם המבוגרים. אני מתחננת, בעיקר לאבות הקוראים כתבה זו – הרשו לבניכם לשחק עם בית הבובות הוורוד. זה לא יהפוך אותו למחובר יתר על המידה לצד הנשי שלו. אנא!
משחקים בגן
שטח המשחקים בגן כולל, מבחינתי, הן את לוח הפעילות, משחקי הקופסא, הבובות, וכמובן גם המשחקים/חצר. ראשית כמעט בכל שכבת גיל מילת המפתח היא מגוון! משמעותו של מגוון בהקשר משחקי ילדים, היא שבכל שכבת גיל אצפה לראות הן בובות, משחקי קופסא, פזלים, לגואיים וכדומה…
לכל גיל ההתאמה שלו, בגילאי טרום חובה-חובה מתחילים לעבוד על אוריינות – קרי מתמטיקה לגיל הרך, אנגלית וכדומה. טרם גילאים אלו ההתמקדות היא על חשיבה מופשטת יותר.
על מנת להפוך את משימת ההתבוננות במשחקי הגן לפשוטה, לא אלאה אתכם במורכבות הדבר אך אתן מספר כללי אצבע, נוספים, שיתאימו להתבוננות מהירה בשטח הגן בעת הסיור בו.
• בובות – מכל סוג שהוא ובהתאמה לגיל הילד, רכות, קשות, מחייכות, עצובות, לבושות עירומות. בובות הן כלי התפתחותי כמעט ראשון במעלה שחשוב כי יופיע בכל שכבות הגן השונות. בתחילה משמשות הבובות כאבן בוחן להתבוננות ולמידת תווי פנים. מאוחר יותר הופכת הבובה כלי להזדהות אישית אצל הילד, ומכאן אל המשחק הדרמטי בו מולבשות עליה תכונות ואישיות. הבובה משמשת כלי חשוב להתפתחות חברתית, עוזרת בוויסות רגשי בגילאי הגן הבוגרים יותר, ולא אחת משמשת ככלי השלכתי עבור הילדים ובכך מספקת לנו הצצה אל נפש הילד. דרך הבובה נלמדת באופן כללי הגופניות האנושית, והיא מספקת כלי למשחקי תפקידים חברתיים.
הבובה למעשה הינה אחת מהמשחקים בהם דרך אותו משחק ישנו מעבר משלב החשיבה הקונקרטית לחשיבה המופשטת ובכך אולי חשיבותה הרבה!
• פאזלים ומשחקי הרכבה - החשיבה הבוגרת על פאזלים הינה של פיסות קרטון חתוכות המתחברות ביניהן. אצל ילדים יש לזכור קייימים סוגי פאזלים שונים, מעץ, מלבד, וכאלו אשר נתפסים בעיני המבוגרים יותר כהכנסת צורה לתבנית. יש להבין כי עולם הפאזלים אצל ילדים רחב משלנו. בכל שכבה יש פאזלים השאלה מאיזה סוג. קצת לאחר גיל שנה מתחיל הפעוט, בעת ישיבה, להתאים צורה לתבנית. זהו הפאזל הראשון! מאוחר יותר נצפה לראות פאזלים מורכבים יותר, הנבנים בין אם על שולחן או רצפה. חשיבות הפאזל היא בבניית תבניות מתמטיות וגרפיות, פיתוח מוטוריקה עדינה, ראייה מרחבית ועוד. השאלה היא רק אם להתחיל מהמסגרת או מהבפנוכו?
בפאזלים נכללים אף כל משחקי ההרכבה / מחברים של פיסות פלסטיק המתחברות ביניהן.
• יצירה – יצירה הינה כלי חשוב בפיתוח הדמיון והחשיבה העצמאית לצד פיתוח מיומנויות מוטוריות שונות. ביצירה אף גלומה ההתנסות הראשונית בחומרים אשר אליהם לא נחשפים בעת משחק כפאזלים וכדומה. שימו לב רק כי חומרי היצירה מאופסנים הרחק מהישג ידם של ילדים. למרות החשיבות היות ומדובר בכלי ביטוי אישי של הילד בבוא הרגע אין לדחוק בו במידה והוא מביע התנגדות לעניין . . רק זכרו אין ציור נכון או לא נכון, יש את הציור שלי. וזה מספיק.
• משחקי קופסא – חשיבותם הרבה של מחשקי הקופסא, מעבר לעניין הדידקטי בו הם עוסקים, היא ביצירת יכולת ריכוז והתמקדות זוגית (או יותר תלוי במספר המשתתפים). וודאו כי המשחקים הממוקמים במדפי הגן תואמים את גיל ילדכם. התאמה שכזו רשומה על כל משחק קופסא באשר הוא.
• מגרש המשחקים/החצר – מי מאיתנו לא היה רוצה לחזור אל מגרש המשחקים? ומי מאיתנו לא חרדה כשילדיה רצים שם כמו באמוק? ברור! ילדים נהנים לרוץ, להשתולל ובכך קסמם. החצר מספקת להם את החופש לאחר שכמעט יום שלם ישבו והקשיבו להוראות. מעבר לעניין בדיקת בטיחות המתקנים, שברורה מאליה. קיימת חשיבות רבה למגרש המשחקים – זהו החופש המאפשר בניית בטחון, אומץ לצד יכולת חברתיות כהמתנה בתור, חלוקה וכדומה.
סיכום
כולנו היינו רוצים לשוב ולשחק. לצד זה, לאור ההצפה בשוק בנושא "משחקים חינוכיים- התפתחותיים" אנו כבר תוהים האם קנינו את המשחק הנכון? האם מספיק מה שיש לי או שעליי לקנות עוד משחק כדי לחזק את התפתחותו של עוללי. במקום אחד אין תהיות היות 'וכללי המשחק' קבועים מראש- גן הילדים. לאור זאת אני מקווה כי אכן הכתבה מספקת ולו במעט תשובות באשר על מה עלינו להתבונן בכל הקשור למשחקי ילדים, בגן הילדים.
שיהיה רק בכיף.
באדיבות "ד"ר ג'רי" – מרפאת שיניים המתמחה בטיפולי אסתטיקה בפה ועוד.