טיפים להתמודדות עם מצבי מתח וחרדה אצל ילדים
אנחנו מבקשים להציע כאן אתנחתא, תרגול בשיטה ייחודית, שתוכל בין היתר גם לסייע בהתמודדות עם המתח והחרדה בה אנו מצויים וגם עם הטראומה שמשאירה אחרינו השנה האחרונה.
מאת: ד"ר בלה נוביצקי, מייסדת מרכז נוביצקי.
שנה של התמודדות עם מגפת הקורונה, שנה בה כולנו נאלצים לשמור על בריאותינו, להגן על יקירינו, להתבודד ולבודד, ובעיקר להיות מתח וחרדה כל הזמן. ילדנו נאלצים ללמוד להתנהל אחרת בעולם. כולנו בחוץ עם מסכות. עברנו כבר שלושה סגרים. סגרים בהם הילדים חייבים להישאר בבית. לא לטייל, לא להגיע לגינות שעשועים, לא לפגוש את החברים לא ללמוד בבית הספר, או בגן ולא לפגוש משפחה וחברים. המתח והחרדה שאנו חשים כלכלית וחברתית עובר גם לילדנו. אנחנו מגיעים לימים שלמים שילדנו מול המסך, הם מתנתקים חברתית או גרוע לא פחות מנהלים קשרים רק באמצעות משחקי מחשב. כבר שבועות אנחנו מבינים שרמת הסטרס, החרדה והדיכאון של ילדנו מגיעים לממדים רחבים מאוד, ולא רואים את הסוף.
אנחנו מבקשים להציע כאן אתנחתא, תרגול בשיטה ייחודית, שתוכל בין היתר גם לסייע בהתמודדות עם המתח והחרדה בה אנו מצויים וגם עם הטראומה שמשאירה אחרינו השנה האחרונה.
ד"ר בלה נוביצקי היא פסיכותרפיסטית, אמנית ומטפלת באומנות שפיתחה שיטת עבודה ייחודית הנקראת שיטת נוביצקי. תעניק לנו כאן תרגילים אותם נוכל לעשות עם ילדינו ולהרגיע את הנפש, ולחזק את העוצמות שיש בכל אחד ואחת מאיתנו ובמיוחד בילדנו.
תרגול ראשון: עבודה יצירתית 'אני כולי'
בקשו מילדיכם לשכב על הגב, ידיים ורגליים פתוחות על גיליון בריסטול שלם. ציירו קונטור של הגוף כולו. בקשו מהם לצייר בצבעים בתוך קונטור הגוף את כל הדברים הטובים שיש בו.
לרשותכם כל חומרי האמנות.
לאחר הציור שבו יחד מול היצירה, ושאלו אותם שאלות:
- בדקו מה הם חושבים על החוזקות, העוצמות, העליות והמורדות, הפחדים?
- מה ההישגים שלהם? במה הם הכי גאים? מה הם למדו על עצמם תוך כדי הצביעה?
- על מערכות היחסים שלהם, על השינויים שעברו, מה הפתיע אותם לגלות על עצמם? ומה הם מבקשים לעצמם לעתיד הקרוב?
תרגול שני, חוזקות ומשאבים (ילדים גדולים יותר)
- בקשו מילדיכם לקחת 10 פתקים ולרשום על כל אחד תכונות שהם אוהבים בעצמם. זה יכול להיות במילים, בציור, או בהמחשה.
- בקשו מהם להוסיף 10 פתקים נוספים שיבטאו את מה שאנשים שמכירים אותם אוהבים בהם.
- את הפתקים עם הבעת החוזקות שהם מבקשים להתחבר אליהם מחדש בחייהם, בקשו מהם שוב לבטא מבחינה אומנותית כמשתמשים.
- את היצירה בקשו מהם 'להדביק' למקומות בולטים בגוף.
- התבוננו שניכם במראה ונהלו שיחה על העצמות שלהם אותם ביקשו להבליט.
הדף הלבן עליו יוצרים הילדים הוא מיקרוקוסמוס מטאפורי של העולם הסובב אותם, היצירה שלהם עליו היא ההתערבות במציאות. ביצירה האישית הם משקפים את העוצמות שלהם. מודעות לעוצמות ולחוזקות מהווה בסיס להבנה שהעוצמות קיימות וכשהם יראו אותן הם יוכלו לפעול מתוכם, ויהיו בתחושה של הגשמה, סיפוק והרגשה טובה.
הייחודיות בשיטת העבודה של ד"ר נוביצקי הינה בגישה הפנומנולוגית, דרך התבוננות בתופעות. היצירה היא כלי ללמוד ולהתבונן על אירועים אישיים, וללמוד לתת להם פרשנות אישית, הפרשנות יכולה להשתנות בהתאם להתפתחות או לתחושות. ברוב המקרים הפרשנות האישית שאנו נותנים לתופעות בחיינו תגיע מתוך תבניות מהעבר המקבעות אותנו במקומות שלא תמיד טובים לנו. דרך התבוננות על היצירה ושיח ניתן ללמוד ולהרחיב את נקודת המבט ובכך למצוא דרך לפרשנות אחרת.
מרכז נוביצקי הוא מרכז לימוד וטיפול בשיטתה של ד"ר נוביצקי.