חינוך מיוחד או חינוך רגיל לילדים על הספקטרום?
המחקרים המעודכנים מצביעים על יחס של 1:68 להולדת ילד שיאובחן על הספקטרום האוטיסט. אין חולק כי אבחון הילד מוליד עימו שינוי סדרי עדיפויות ושינויים מכורח שמשפיעים על בני המשפחה ועל מקורביהם. אחת הדילמות המשמעותיות איתה מתבקשת משפחת הילד להתמודד עם הגיעו לגיל חינוך חובה היא שאלת המסגרת החינוכית המתאימה לצרכיו.
שילוב יחידני במסגרת חינוך רגילה:
- הילד זוכה לתוכנית שילוב פרטנית ומותאמת אישית וכן לגמישות ביישומה.
- הילד לומד בסביבת ילדים עם התפתחות תקינה המהווים מודל נכון לחיקוי.
-
הילד חווה אלמנטים רבים ומעשירים יותר הדומים לכלל הפעילויות שיחווה בעתיד ויגבירו הסתגלותו אליהם- דוגמת מפגש, חוגים, חצר וכו'.
- ניתן בכל עת לשנות את השיבוץ ולשבץ את הילד במסגרת חנ"מ.
- ישנה אפשרות ליישום למידת עמיתים אשר מסייעת בין השאר לילדים המשלבים.
יתרונות חינוך המיוחד:
- הילד מתקדם בקצב אישי ולרוב זקוק לחזרות רבות שמתאפשרות בתנאי למידה כאלו.
- הילד זכאי באופן אוטומטי לטיפולים פרא רפואיים בהתאם לצרכיו.
- הצוות החינוכי- טיפולי אחראי על ארגון וניהול התוכנית הטיפולית על מנת לסנכרן בין כל הנוגעים בדבר ולא ההורים.
- מסגרת החינוך המיוחד פועלת למשך יום לימודים ארוך יותר.
- הצוות במסגרת חינוך מיוחד מנוסה בשילוב ילדים לקויי תקשורת ומסוגל לתת מענה אישי בשגרת היום- יום.
עם זאת ולאור ניסיוננו בשילוב ילדים רבים במסגרת החינוך הרגיל ניתן לומר כי במידה והילד צעיר ומציג מיומנות בסיסית של למידה מהסביבה, שפה ותקשורת ראשונית אזי כדאי יהיה לשאוף לשלבו במסגרת החינוך הרגילה לצד משלבת. בנוסף, יש לשלב בהחלטה גורלית זו גם את המחקרים החד משמעיים המצביעים על יעילות מוגברת לקידום ושיפור הסתגלותו של הילד בחברה, ככל שהטיפול הוא מוקדם ואינטנסיבי.