הדימוי העצמי של ילדות
אם את אימא לילדה צעירה, ודאי חלפה גם בראשך לא פעם המחשבה כי גיל ההתבגרות מגיע מוקדם הרבה יותר ממה שחשבת. כבר בכיתות הנמוכות מתחילות הילדות להיות עסוקות במראה החיצוני שלהן, במושגים של השמנה והרזייה, ובמה שחושבים עליהם אחרים. איך כדאי להתמודד עם המצב?
מאת: בת-שיר סולמי, גננת ובעלת תואר ראשון בחינוך
דימוי עצמי והשלכותיו על תחומי החיים
לפי הספרות הדימוי העצמי הוא הדרך בה תופס האדם את עצמו מבחינה ויזואלית, מנטלית וחברתית. כיום מתחזקת התפיסה כי לכל אדם יש דימוי עצמי שונה בכל אחד מתחומי החיים, זאת אומרת: הדרך שבה אנו תופסים את עצמנו בקריירה שונה מהדרך בה אנו תופסים את עצמנו בתחום הזוגי וכו'. יחד עם זאת, הדימוי העצמי משפיע על ההתנהלות בכל אחד מתחומים אלו, מה שאומר שדימוי עצמי חיובי יסייע לילדתנו לבנות יחסים בינאישיים יציבים ומטיבים יותר במקביל לתחושת מסוגלות שתביא אותם להירשם ללימודי משפטים או מנהל עסקים בדרך לקריירה מצליחה. תהליך בניית הדימוי העצמי מתחיל בילדות וממשיך לאורך כל החיים.
דרכים להעצמת הדימוי העצמי
· חיזוקים חיוביים חשובים מאד לילדים, ותורמים מאד לבנות את ההערכה העצמית של הילד. כשמדובר בילדות ככל שנתמקד בהצלחות שלהן, בתגובות חיוביות למראה החיצוני שלהן, בתכונות החוזק ונעצים תכונות אלו, כך ניתן להן תחושה טובה לגבי עצמן.
· בגילאי 3-6 ומעלה, בהם עלולה להתפתח תחושת אשמה באופן טבעי כחלק מההתפתחות, נשתדל להגיב באופן מתון ליוזמות וצעדים חדשים בהן נוקטות
הגברות הצעירות. כמובן שנגיב בעדינות לגילויי מיניות, סקרנות מינית ושאלות בנושאים שונים, כך גם לגבי התעניינות בנסיכות או בשמלות כלה, כך מגלות הילדות הצעירות את טבען והלמידה שלהן בהכרח מושפעת מתגובותינו.
· במידה וביתנו סיפרה לנו בסוד פרט אישי לגביה, נעשה הכול על מנת לשמור על פרטיותה, כך תחוש אמון ותוכל לבטוח בנו.
· שימוש בדמיון מודרך כדרך לחשיבה חיובית, לדוגמא, לדמיין שכולם מסביבנו אוהבים אותנו ושכל מה שנאמר לנו הוא לטובתנו, וכו'.
· שימוש בכתיבה ככלי לחשיבה חיובית: לכתוב בכל יום שלושה אירועים נעימים שקרו לנו, שלוש תכונות טובות שלנו, שלוש תכונות טובות שמישהו אחר כותב עלינו, לנהל מחברת הצלחות שלנו ועוד הרבה רעיונות טובים ויפים.
ילדות צעירות והמשקל
· נעצים את הטעם שלה ואת מה שמתאים לאופייה ולגופה. היום, גם ילדות צעירות מאד יודעות בדיוק מה ואיך הן רוצות ללבוש. חשוב שנשתף אותן בקניות של הבגדים עבורן ונהיה קשובים לקול שעולה מהן לגבי טעמן האישי. נשוחח עם ילדתנו על הפער בין תפיסת החיצוניות שבאה לידי ביטוי במגזינים ובפרסומות לעומת המציאות. גם כשנרצה לשקף בפניה מקומות שדורשים עבודה וריסון נעשה בצורה עדינה ובונה.
· עלינו לפתח הרגלי אכילה בריאה לכל בני הבית ולא לבודד את אחד מבני הבית שסובל מעודף משקל. מאמץ משפחתי משותף משדר הרגלי חיים על פני צעד חד פעמי כמו דיאטה, ויהווה מודל לאורח חיים בריא שהוא קבוע.
· יחד עם זאת, חשוב להקנות לילדות את היכולת להבחין בין מה שניתן לשנות בעצמן לבין מה שמפריע להן בעצמן ולא ניתן לשינוי. נכון שבתחומי שיפור ושיפוץ הגוף והפנים, השמיים הם הגבול היום למי שמסוגל מבחינה כלכלית, יחד עם זאת מדובר בעקרון: שיש דברים שצריך להשלים איתם וללמוד לקבל אותם כחלק מאיתנו.
· פעילות גופנית מסייעת לשמירה על הכושר, הגזרה והמורל, פעילות גופנית משפחתית או אמא-בת יכולה להוות גם זמן איכות משפחתי. תהליך בניית הדימוי העצמי נעשה מול החברה ולחברה שמסביב ילדותינו יש המון כוח והשפעה. אין כמו רכיבה על אופניים כדי לשמוע מה יש לבתנו לספר, להקשיב ולחוות דעה.