כיצד לבחור חוג לילד?
אחת הסוגיות איתם מתמודדים ההורים בשעות הפנאי של הילדים היא לאיזה חוג כדאי לשלוח את הילד. האם זה באמת כה חשוב או רק ממלא פונקציה של תעסוקה?
מאת: מיכל שפר- מיכאלי, מנהלת "עיגולים של שמחה", מרכז המתמחה בייעוץ, אבחון וטיפול בקשיי תפקוד ולמידה בקרב ילדים ומבוגרים בשיטת אלבאום.
"כאשר שאלתי את בני הבכור אז בן 3 וחצי האם הוא אוהב קפוארה ורוצה שארשום אותו לחוג כמו שאר חבריו, הוא ענה לי "איך אני יכול לאהוב משהו שאני לא מכיר?", פיקח, יאמר לזכותו. משם הבנתי כי הפנטזיות שלי על ילד מקפץ ומרחף זה לאו דווקא הפנטזיות שלו וכי הוא חייב להתנסות כדי להבין אם הוא אוהב או רוצה וגם זה לוקח זמן." מסבירה מיכל שפר מיכאלי, אם ל 2 ומנהלת מרכז "עיגולים של שמחה" לאבחון וטיפול הפרעות קשב וריכוז בשיטת אלבאום."בתחום המקצועי, הורים רבים מתייעצים איתי לגבי בחירת חוג לילד והדבר הראשון שאני ממליצה הוא לשאול את הילד. יחד עם זאת, לנו ההורים יש את היכולת לסייע לילדינו להפיק קצת מעבר מכל חוג וחוג ובכך, לעשות שימוש יעיל לפיתוח התקשורת במעגל המשפחתי והחברתי, פיתוח מיומנויות חשיבה, מיומנויות גופניות ועוד.
אז מה מציעים לנו? חוגי העשרה/ידע-מחשבים, אנגלית, מדע וכדומה. חוגים שיכולים לשפר יכולות מוטוריות וקאורדינציה - חוגי ספורט, שחיה,טניס, כדור רגל. חוגים שיחזקו בין השאר גבולות, קשב, קבלת סמכות- חוגים מתחום אומנויות לחימה. חוגים לחיזוק ופיתוח יכולות ספציפיות של הילדים כמו מוזיקה, טניס, אומנות וכדומה.
הגדרת מטרות
בבואנו לבחור חוג לילדינו עלינו לשאול השאלה האם יש מטרה ומהי? חוג יכול לענות על כל הצרכים או על רובם, כמטפלת,אני מייחסת חשיבות רבה לערך המוסף שהילד מקבל בהקשר לצרכיו כפי שעולים בטיפול, לדוג' ילד שזקוק לחזק את חגורת כתפיים יציבה, קואורדינציה אמליץ על חוג שחייה. לילד שמתקשה לעמוד בגבולות, להתמודד עם סמכות ומשמעת עצמית המליץ על אחד מאומנויות הלחימה, ילדים עם קשיים בהבעה, ובכלל מתמודדים עם בעיות רגשיות הכוון לחוג דרמה או אומנות. לשיפור הביטחון העצמי, תחושת אחריות ומסוגלות הכוון לרכיבה על סוסים, או חוגים עם בעלי חיים שונים.
באופן כללי, מאחר והילדים היום יותר עסוקים במחשב מאשר במשחקי חוץ רצוי לשלב להם חוג שבו יפעילו את הגוף בין אם ריקוד, שחיה או כדור רגל.
כמו כן, חשוב לבחור בחוג המספק לילד הנאה ולמצוא את החיבור של הילד לתחום. ילדים לומדים בצורה הטובה ביותר כאשר הם נהנים. רצוי להקשיב לרצונו של הילד ולא להיצמד להגשמת הפנטזיות שלנו. .
ריבוי חוגים - האם בהכרח זה טוב?
כמו בהרבה תחומים בחיים, גם במקרה של חוגים, מה שחשוב זה האיכות ולא הכמות. התפיסה לפיה ריבוי חוגים מאפשר לילד להיחשף למגוון גירויים והנאות היא נכונה, אך חייבת להיות מוגבלת ומותאמת לאופי של הילד. חשיפה לריבוי חוגים עלולה גם להיות מבלבלת או להקשות ולהעמיס על הילד. חשוב לזכור שיש לו את מטלות ביה"ס ולפעמים זה עלול ליצור תחושה של "אובר מחויבות" ולחץ. הילד מצידו עלול להרגיש מחויב, והרצון שלו לקחת על עצמו להצטיין בכל תחום יפגע בדימוי העצמי שלו – ולא זו המטרה. לכן, ייתכן ועדיף למקד את הילד בתחום שהוא אוהב , כך הוא מצידו ישקיע ויפיק את המיטב באופן שיחזק אותו ויתרום לו.
1. תקשורת עם הילד והמדריך.
כאשר ילד מצטרף לחוג, חשוב לדבר עם המדריכה ולספר לה כמה מילים על הילד, מצבו המשפחתי, מצב רגשי מיוחד, יכולותיו ואפילו מהי המטרה והציפיות מהחוג. גם אם זה נראה לכם "מציק" או " לא לעניין" , זיכרו שיש לזה ערך גבוה. רצוי להתעניין ולקבל אינפורמציה מהמדריך על תפקודו של הילד הן מבחינה חברתית, וכמובן מבחינה תפקודית לשם הערכה. הרבה פעמים כשנשאל את הילד "איך היה בחוג" הוא יגיב "היה כייף", תשובה אשר לא תאפשר לנו להבין את חווייתו האמיתית. לכן, חשוב לסייע לילד להתחבר לחוג, להכיר את תכני החוג על מנת להשתמש בזה לחיזוק התקשורת מולו וכמובן, על מנת להבין את אפקטיביות החוג ותרומתו.
2. מינוף ויצירת אפקט העצמה באמצעות תקשורת.
חוג יכול לבטא יכולת או כשרון של הילד, דברו על זה בכל הזדמנות.התגאו בו, ספרו לקרובי משפחה על הצטרפותו לחוג מסוים והראו שזה חשוב גם לכם, לדוג': אם הילד קיבל מדליה בכדור רגל או קיבל הערכה טובה בחוג למוסיקה או עבודתו הוצגה בהערכה וכדומה, שתפו את בני הבית – זה יחזק אותו ויבנה את הדימוי העצמי שלו.
3. היו מעורבים
רוב ההורים מתייחסים לחוגים כאל אחת המשימות המעצבנות של אחה"צ. מעין חברת הסעות, כמה ילדים עלינו לאסוף, מאיפה ומתי, כמה חוגים יש השבוע - לוגיסטיקה שלמה . "אני למדתי שהילדים שלי מאוד שמחים שאני צופה בהם בין אם בחוג תופים של הבן הגדול ובין אם בחוג קפוארה של בני הקטן." מספרת מיכל שפר מיכאלי, "ברוב המקרים המדריכים לא מרשים להיכנס אבל לכל כלל יש יוצא מן הכלל... ולכן אני תמיד מנסה לבקש לצפות בילד, במיוחד בימים קשים יותר בהם אני יודעת שלילד אין כל כך מצב רוח. התוצאה תמיד מעודדת , יוצרת חיבור ושיתוף ומשנה את מצב הרוח של הילד ושלי".
והטיפ האחרון...בקשו מהילדים להדגים לכם מה הם למדו או ללמד אתכם ואת שאר בני הבית לדוגמא תרגילים בספורט או יצירת אומנות, הם תמיד ישמחו "להשוויץ"..