מוכנות לכיתה א – עכשיו הזמן לעבוד
בכל שנה בחודשים ינואר פברואר דנים הורים וצוותים חינוכיים לגבי מעבר לכיתה א. במקביל, בגני החובה מתחילה תוכנית 'מעברים' שמטרתה להכין את הילדים ואת הוריהם למעבר לכיתה א. בכל שנה ישנה קבוצה של ילדים שלגביהם תמונה המעבר אינה חד משמעית. איך מקבלים החלטה?
מאת: ד"ר גיל מאור, חוקר ומרצה בחוג לחינוך במכללה האקדמית גליל מערבי
מדובר בשני סוגים של התמודדויות:
א. האחת – ילידי נובמבר-דצמבר (הילדים הקטנים בשנתון).
ב. השניה – ילידי ינואר-אוגוסט, שמבחינת גיל בשנתון יכולים לעלות, אך רגשית אינם בשלים למעבר.
לגבי ילידי נובמבר דצמבר לרוב ההמלצה היא להשאיר שנה נוספת.
בתקופת גיל זה 3-4 חודשים הינה משמעותית, והילד שיכול להיות כשרוני מאוד ונבון מאוד, ייגרר אחרי ילדים שכרונולוגית בגיל גדולים ממנו.
אני מבקש להתמקד בקבוצה השניה, ילדים שלגביהם קיים ספק בגלל בשלות רגשית.
בשלות רגשית כוללת חמישה רבדים – בשלות פיסיולוגית-מוטורית, בשלות רגשית, בשלות קוגניטיבית, בשלות תקשורתית ובשלות חברתית.
להלן מספר גורמים שיכולים לפגוע בבשלותו הרגשית של הילד:
א. מקצב ביולוגי איטי – לכל אדם שעון ביולוגי, ויש ילדים שלמרות שהם בטווח הנורמה בעקומת ההתפתחות, הם בחלק הנמוך של הנורמה – לגביהם אין הרבה מה לעשות. במקרה שלהם המתנה של שנה בהחלט תעשה את ההבדל לטובת הילדים.
ב. ילדים שנחשד לגביהם כי הם סובלים מהפרעת קשב- לגבי קבוצה זו לרוב אבחון ובניית תוכנית טיפול כוללת בתמיכת גורם פרא-רפואי, קלינאית תקשורת, יכולים לקדם את הילד ולהביא אותו למוכנות טובה. יש לזכור לגביהם ששמונה חודשים עד כיתה א' זה הרבה זמן לטפל ולצמצם פערים.
ג. ילדים המאופיינים בעיכוב שפתי וחשד ללקות למידה – לגבי קבוצה זו השארה של שנה נוספת לא תוסיף בצורה משמעותית וזאת כיון שלקות למידה היא מצב אורגני שלא חולף עם הזמן. לגבי קבוצה זו, רצוי לטפל באמצעות קלינאית תקשורת ולנסות להעביר ועדת שילוב השנה, בכדי שהילד/ה יכנסו לכיתה א' עם שילוב לימודי.
ד. ילדים שלהם קשיים רגשיים והתנהגותיים – לגבי קבוצה זו חשוב מאוד לטפל באמצעות גורמים פרא-רפואיים ופסיכותרפואיטיים. ניתן בשמונה חודשים עד תחילת כיתה א לצמצם פערים בצורה יפה.
לסיכום, במרבית הילדים שלגביהם ספק בשלות, ניתן לאבחן ולטפל במקורות הקושי. יש עדיין מספיק זמן להכין את הילדים למעבר לכיתה א'.