חינוך ביתי בישראל
מה זה בעצם חינוך ביתי ובמה שונה משיטת החינוך המקובלת? מהן הסיבות לבחירה בה כשיטת חינוך עבור הילדים? איך היא ניתנת ליישום? ומה צריך לדעת לפני שעושים את הצעד ומחליטים לא לשלוח את הילד לגן / בית הספר וללמד אותו בתוך כותלי הבית.
מאת: ציפי ברמן קורפרו
נסו לרגע להיזכר בכמה תמונות מימי בית הספר העליזים (על אותו רעיון של תמונות על מגנטים לאירועים שמקפיאים רגעי שמחה בחגיגה שלקחתם בה חלק). סביר להניח שיהיו נקודות דמיון בין התמונות של כולם, חלק יבחרו לזכור את כיתת הלימוד, המורה מול הלוח והילדים ישובים בשולחנות מיושרים, אחרים יעדיפו לזכור את ההפסקות המהנות והמגבשות ומסיבות סוף השנה. אז זהו, שיש כאלה שזיכרונם שונה לחלוטין, שכן חוו אחרת לגמרי את תקופת הלימודים שלהם. אותם אלו חונכו בשיטת החינוך הביתי, כולל ג'יין אוסטין, ויקטור הוגו, וירג'יניה וולף, אגתה כריסטי, תומס אדיסון, הנס כריסטיאן אנדרסן ועוד יוצרים ומוכשרים רבים אחרים שלמדו במסגרת ביתית ולא במוסד חינוכי פורמאלי.
מה זה בעצם חינוך ביתי ובמה שונה משיטת החינוך המקובלת? מהן הסיבות לבחירה בה כשיטת חינוך עבור הילדים? איך היא ניתנת ליישום? ומה צריך לדעת לפני שעושים את הצעד ומחליטים לא לשלוח את הילד לגן / בית הספר וללמד אותו בתוך כותלי הבית.
מה זה חינוך ביתי?
חינוך ביתי (home schooling, home education) הוא שיטת חינוך בה הילדים מתחנכים ולומדים במסגרת המשפחה והקהילה והסמכות והאחריות לנושא החינוך היא בידי ההורים ולא מועברת לידי המדינה (כמו בחינוך ממלכתי) או ארגונים אידיאולוגיים או מסחריים (כמו גנים ובתי ספר פרטיים). מדובר בעצם בתופעה בה ילדים בגילאים שונים אינם לומדים במסגרת בית הספר (לרוב על פי בחירת הוריהם) ומתחנכים על פי החלטת ההורים בעיקר במסגרת ביתם, אך לא רק. החינוך עשוי להתקיים גם במקומות נוספים כמו ספריות, אתרי טיולים, מוזיאונים ועוד.
מדוע לבחור בחינוך ביתי? (או איך בעצם תדעו אם מתאים לכם?)
למרות שמערכת החינוך אחראית על חינוך מרבית הילדים, ישנם הורים שבוחרים דווקא לוותר על שירותיה הניתנים בחינם ומחויבים מתוקף "חוק לימוד חובה" ומעדיפים לבחור בחינוך ביתי עבור ילדיהם. בחירתם יכולה להיעשות מהסיבות הבאות:
- אמונה כי הם אחראים לחינוך ילדיהם ולא החברה או המדינה או מסגרת חינוכית פרטית.
- אמונה שלשיטת החינוך הביתי תוצאות לימודיות טובות יותר.
- רצון לקביעת שיטות הלימוד באופן עצמאי.
- רצון לשלוט בסביבה החברתית של הילד (למשל, למנוע אינטראקציות עם סביבה המהווה השפעה שלילית כמו סביבה עבריינית או אלימה).
- ילדם סובל מלקות שהיא, לדוגמא ריתוק למיטה או שלא קיים בית ספר קרוב המאפשר נגישות לכיסא גלגלים.
האם חינוך ביתי מעוגן בחוק בישראל?
חינוך ביתי מתייחס לחינוך של ילד בודד או של ילדי משפחה אחת ולא התכנסות של ילדי מספר משפחות יחד לצורך לימודים. שיטת חינוך זו הינה לגיטימית וחוקית בישראל ומוכרת מאז שנת 2002 על ידי משרד החינוך. למרות שמערכת החינוך מאמינה שמקומם של תלמידים בגיל לימוד חובה הוא במסגרת מוסדות חינוך ומפעילה חוק לימוד חובה, היא מאשרת בקשות לחינוך ביתי במקרים בהם ההורים מציגים השקפת עולם מגובשת ששוללת חינוך במסגרת בית הספר או במקרים (חריגים יותר), בהם היא פוטרת מחוק לימוד חובה את ההורים שמבקשים שהילד שלהם לא ילמד במוסד חינוכי מוכר ובתנאי שנמצא כי הוא מקבל חינוך שיטתי שמניח את הדעת בביתו.
מי אחראי לאשר חינוך ביתי?
הסמכות לאישור או דחיית הבקשה לחינוך ביתי הינה בידי שר החינוך על פי סעיף בחוק לימוד חובה, כאשר הנהלים להגשת פטור מלימוד חובה ואישור חינוך ביתי כוללים פנייה למנהל המחוז, שאחראי לאשר או לדחות את הבקשה תוך פרק זמן של שלושה חודשים מרגע קבלת הבקשה. במידה והבקשה אושרה, ההחלטה מועברת למנהל המחלקה לחינוך ברשות המקומית בה מתגורר התלמיד. כל עוד לא ניתן אישור, חייבים ההורים בקיום הוראות חוק לימוד חובה ולהבטיח שהילד יבקר במוסד חינוכי מוכר. בכל מקרה, כל אישור שניתן תקף לתקופה של עד שנתיים. בתום תקופה זו ניתן לחדש את האישור לאחר שהוועדה לחינוך ביתי במחוז תחליט כי התוכנית שהוצגה על ידי ההורים אכן הושגה. כמובן שאותה וועדה רשאית גם להמליץ למנהל המחוז לסרב לחדש את האישור.
מהם נהלי הגשת בקשה לאישור חינוך ביתי?
על מנת להגיש בקשה למנהל המחוז לאישור חינוך ביתי, על ההורים לצרף טופס בקשה לפטור מחוק לימוד חובה, הכולל מילוי פרטים מזהים ופירוט סיבת הבקשה, כלומר, מדוע הגישה החינוכית שלהם מחייבת חינוך הילד במסגרת חינוך ביתי. בנוסף, יש צורך להגיש תכנית לימוד מפורטת שתעמוד בתנאים כמו: חשיפת הילד לתחומי ידע בהיקף של 55% לפחות מתחומי הידע שנמצאים בתכנית היסוד של משרד החינוך (כולל מיומנויות לשון בשפת האם, מתמטיקה ומיומנויות חברתיות), ותאפשר לילד לפתח ערכים ביחס לחיים בחברה ואת פיתוח כישוריו בפתרון בעיות, ניתוח, איסוף מידע ועוד.
מהן הדרכים ליישום חינוך ביתי?
קיימות שתי דרכים עיקריות ליישום חינוך ביתי:
- לימוד ביתי מובנה : חינוך ביתי הכולל תוכנית לימודים מסודרת הנלמדת באופן שיטתי, ולרוב בעל סממנים "בית-ספריים", כמו למשל שעות מסודרות המוקדשות ללימודים או מקום המוקצה בבית לצורך הלימודים. בדרך זו, חומר הלימוד תואם את חומר הלימוד בבתי הספר ומתקיימת בקרה על התקדמות הילד בהתאם לתוכנית הלימוד המתאימה לאותה שנה.
- חינוך חופשי / חינוך עצמאי : חינוך ביתי המנותק באופן מוחלט מכל סממן בית ספרי. לרוב מתוך תפיסת עולם המאמינה שחינוך הוא לימוד אורח חיים ובעצם תהליך טבעי המתקיים במשך כל החיים. כפועל יוצא מכך, אין בדרך חינוך זו תוכנית לימודים או מערכת שעות מסודרת, והלמידה מתבססת על הסקרנות הטבעית של הילד ובהתאם לקצב התפתחותו האינדיווידואלי.
דברים נוספים שחשוב לדעת:
- על ההורים שבוחרים בשיטת חינוך ביתי עבור ילדיהם, לדעת כי להם האחריות לתכנון, ליישום ולהערכת הלימודים והם מצופים להוכיח יכולת תכנון וסיפוק צורכי החינוך וכן שסביבת הלימוד אכן
מאפשרת למידה ונגישות למרכזי לימוד שונים כמו ספריות, מוזיאונים וטכנולוגיות מבוססות מחשב.
- על ההורים להעביר למפקח הרפרנט דוחות תקופתיים במועדים שנקבעו מראש, המפרטים את קיום התכנית והתקדמותו של התלמיד.
- בכל שלב שהוא, קיימת אפשרות להחזיר את הילד למסגרת לימוד במוסד חינוך מוכר והוא ישולב בכיתה המתאימה, כאשר ההורים בשיתוף המוסד החינוכי אחראים להשלמת החוסרים הלימודיים.
- על ההורים שילדם לומד במסגרת חינוך ביתי, לוודא שהוא מקבל שירותי בריאות להם הוא זכאי
בתוקף חוק הבריאות הממלכתי כמו חיסונים.
לסיכום,
לכל הורה ניתנת אפשרות להחליט ולבחור בחינוך המתאים עבור ילדיו, בין אם מדובר בחינוך במסגרת פורמאלית כמו גן או בית ספר ובין אם במסגרת חינוך ביתי. על מנת לבחור באפשרות השנייה, הפחות מקובלת, כדאי לדעת את כל המידע הנדרש על מנת להכריע וליישם את בחירת סוג החינוך עבור הילד.