העיפרון המחודד בקלמר
ערכתם קניות, ילקוטים, קלמרים, עפרונות בשלל צבעים, הוצאתם יותר ממה שקיוויתם, פחות אולי משרציתם להעניק. ממש בעוד רגע הילד שלכם יתחיל ללמוד לכתוב. זהו אינו תהליך פשוט כלל ועיקר והוא דורש תשומת לב, ריכוז, מיקוד, התנסות, קואורדינציה, תרגול- שימו לב לפרטים הקטנים.
מאת: חנה קורן, גרפולוגית
בואו נודה על האמת, עד היום הילד שלכם יכול היה להיות "גאון". כל הורה בטוח ומשוכנע שהילד שלו הוא כזה- גאון אמיתי, מוכשר בטרוף. גם החברים שלכם חושבים בדיוק את אותו הדבר על הילדים שלהם. אבל... מה ש"קובע" זה לא מה שאתם חושבים, עצוב אבל זו האמת.
הילדים מתרגשים, אתם מתרגשים ובנוסף להתרגשות יש גם קצת לחץ כי הנה הילד עולה לכיתה א' ועכשיו אפשר יהיה להשוות מי קולט מהר יותר, כותב יפה יותר, מביא ציונים גבוהים יותר. תמיד, ניתן יהיה "לתרץ" את אי ההצלחה של האחד לעומת האחר אבל למעשה, מה שמסתבר פעמים רבות בשלבים אלו, הוא שלא הילדים צריכים הכנה לקראת כיתה א' – אלא דווקא אנחנו , ההורים, צריכים הכנה שכזו.
הנטייה הטבעית של ההורים היא לקוות, מי בסתר ליבו ומי באופן גלוי ומפורש, שהילד הקטן גדול יהיה... שיביא ציונים טובים, שיצליח בלימודים, שיהיה מקור לגאווה. הוא יכול להתגלות כתלמיד מעולה אך כילד לחוץ, מפוחד, אגואיסט, אכזרי, חסר גבולות, ביישן היסטרי, חוצפן. הוא יכול להיות תלמיד בינוני ומטה אך עם לב זהב, אהוב על חבריו, רגיש, חברותי, מצחיק, מכבד.
מאחר ואין אני מתיימרת לתת כאן עצות פסיכולוגיות – את זה נשאיר לפסיכולוגים, נעניק לכם ההורים הבנה עמוקה יותר לגבי התהליכים שהילדים הולכים לעבור מבחינת הכתיבה וכיצד. דרך הגרפולוגיה, ניתן ללמוד על התהליך, התחושות, המחשבות והמצוקות שעוברים ילדכם בשלבים הראשונים של הלימודים ותהליך הכתיבה.
עבור הילד, שלבי הלימוד הראשוניים של הכתיבה אינם תהליך פשוט כלל והוא דורש תשומת לב, ריכוז, מיקוד, התנסות, קואורדינציה, תרגול. במידה והוא כבר למד לקרוא (מחשבים וכדומה), סביר להניח שהתהליך עשוי להיות קל יותר אם כי לא בהכרח. במידה והוא למד כבר לכתוב סביר להניח שאולי הוא אינו כותב את כל האותיות באופן הנכון. להלן מספר טיפים כיצד לעבוד עם ילדכם נכון על תהליך הכתיבה ומה שעובר הילד בזמן הלמידה:
1. בלי לחץ- זהו הטיפ החשוב ביותר הקשור להכנת ילדיכם לקראת כתיבה נכונה. אל תלחיצו אותו. עבורכם זה כבר הולך בטבעיות עבורו מדובר בתהליך חשיבה ומאמץ רב. אל תביעו הערות מבלי לשבח אותו תחילה. ההערה צריכה לבוא בדרך אגב ורק לאחר שרכש ביטחון באופן אחיזת העיפרון.
2. הקפידו על כתיבת אותיות בכיוון הנכון- קיים היגיון ברור ביותר מאחורי הדרישה לכתוב בכיוון הנכון. המקפידים על כך, יצליחו בשלבים מאוחרים יותר, לכתוב ביתר קלות ובפחות מאמץ לשרירים.
3. אחיזת עיפרון נכונה- הקפידו ולמדו את הילד לאחוז בעיפרון נכון גם אם הוא מתקשה תחילה עזרו לו בסובלנות. אחיזה נכונה מקלה, גם היא, על עבודת השרירים.
4. כתב קריא, לא כתב "יפה"- כתב הוא אמצעי תקשורת. כדי שנבין האחד את השני רצוי שהכתב יהיה קריא. כשאנחנו דורשים מהילד לכתוב "יפה" אנחנו משדרים לו מספר מסרים שעשויים להוביל, בסופו של דבר, שהילד ישקיע אנרגיה רבה ביצירת כתב "יפה" וישלם על כך מחיר רגשי כבד כגון: אובדן הביטוי העצמי, חסימת ההבעה האישית ולכך שאתם, כהורים, תרחיקו את עצמכם ממנו שכן הוא יאלץ "לוותר" על האמת הפנימית שלו למען עמידה בסטנדרטים המחמירים שלכם.
5. הילד אינו מכונה- כתב ידו אמור להיות גמיש ומשתנה, לא תמיד מסודר ומאורגן בדיוק כפי שהייתם רוצים או כפי שדרשו מכם בילדותכם באופן בלתי מתפשר. כתב מסודר, מאורגן ויפה מידי הוא אחד הסימנים הבולטים לכך שהילד מתמודד עם דרישות יתר! למעשה, למרות שהתגובה הראשונית היא: "איזה יופי!", לאחריה חייבת לבוא בדיקה מעמיקה שלכם את עצמכם ואת הדרישות שאתם מציבים בפניו – סביר להניח שתגלו שאתם ו/או הסביבה הקרובה, משדרים לילד שהוא חייב "לשדרג" את עצמו על מנת לזכות באהבה, בתשומת לב, בהערכה וכדומה.
6. גלו רגישות לקשיים- דיסלקציה ודיסגרפיה אינן קללות ואינן פוגעות ופוגמות בילד שלכם ובאיכויותיו. ניתן לאבחן ולהציע לילד מגוון של כלים להתמודדות. ככל שתאתרו את הבעיה מוקדם יותר ותתייחסו אליה כאל מכשול קטן בדרך ולא כאל פגם שיש להתבייש בו, תגדלו ילד בריא ומאוזן יותר בנפשו.
7. שולים- לילד יש יותר שליטה על השולים מאשר על הכתב ואם אינו מצליח לשלוט בשולים יתכן ועל ההורים לשים לב למשהו.- אל תעירו לו על יציאה מהשוליים אלא נסו להבין מהו הגורם לכך. שוליים הם סממן ברור לבעיה. לדוגמא: כתב קטן, אותיות צרות ושוליים מתפתלים ישקפו ילד חסר ביטוחן עצמי, חששן ומבוהל. הערות או ביקורת יעשו את ה"עבודה" ההפוכה. הוא יסתגר יותר ויחשוש יותר. רצוי שלא לתקן אותו בשלב זה. רק להראות או איך אתם שומרים על שולים ישרים. כל היתר עם הזמן. גם שולי סיום רחבים מאד יכולים לסמל חששות. פחד "ללכת" עד לסוף הדף.
8. שינויי כתב- כתב משתנה במהירות, מצריך בדיקה על ידי גרפולוג. לחץ כתיבה חזק, הקטנה דרמטית של הכתיבה, חוסר בהירות וכל תופעה שמופיעה באופן חד רצוי וכדאי לבדוק ולאבן גרפולוגית כמובן על ידי גרפולוג מוסמך.