איך לזהות אם הילד מוכן לכיתה א'?
גלי אורן, מחברת חוברת ההכנה "מרגישים את כיתה א' באוויר", מדריכה את ההורים איך לזהות ב-4 צעדים אם הילד שלהם מוכן לכניסה לבית הספר
כל הורה לילד שעומד לבצע את המעבר מהגן לבית הספר שואל את עצמו האם הילד מוכן כראוי לכיתה א'.
היועצת החינוכית גלי אורן, מחברת חוברת ההכנה "מרגישים את כיתה א' באוויר" מדריכה את ההורים איך לזהות כבר עתה אם הילד שלהם מוכן לכיתה, כך שבמידה ויש ספק ניתן יהיה לטפל בבעיה במועד:
התחום המוטורי:
מוטוריקה גסה – האם הילד מצליח לבצע פעילויות גופניות, לרוץ, לקפוץ ולשבת בצורה נכונה.
מוטוריקה עדינה - האם הוא מצליח לגזור, להדביק ולהחזיק את העיפרון בצורה נכונה. כדאי לבדוק אם הילד נמנע מפעולות אלו, מה שיכול להעיד על בעיה.
התחום השכלי:
האם הילד מבין משפטים מורכבים. האם הוא מזהה אותיות ומספרים, מצליח לספור ומכיר את הצליל של האות.
האם הוא יודע למיין עצמים על פי תכונה, מבחין ביוצאי דופן ומצליח לחרוז חרוזים.
התחום החברתי:
האם הוא יכול לשחק עם כמה חברים, האם מצליח לעמוד בחוקי המשחק, כיצד הוא מתמודד במצבי תסכול, למשל כאשר מפסיד במשחק או כשהוא לא קובע את החוקים, האם הוא מצליח לשתף פעולה עם ילדים, האם יודע לחלוק והאם מצליח לקבל סמכות וגבולות של מבוגר.
התחום הרגשי:
האם הילד מצליח לדחות סיפוקים, איך הוא מתמודד עם קשיים והאם מצליח להביא את עצמו לבקש ולקבל עזרה.
כדאי להתייחס לחופשת הקיץ כאל הזדמנות להתכונן כראוי לשלב החשוב של הכניסה לבית הספר. תחילת הלימודים היא שלב קריטי בתהליך הגדילה וההתפתחות של הילד. הדרך שבה יתאקלם בבית הספר מבחינה לימודית וחברתית יכולה לעצב את התפיסה של הילד לגבי עצמו ואת מעמדו החברתי ולהשפיע על כל תקופת הלימודים. אצל חלק מהילדים יש חששות מהמעבר, והם לא תמיד יספרו על כך להוריהם. הלחץ ומתח נפשיים עלולים להפוך את חווית הכניסה לבית הספר ללא נעימה ולפגוע ביכולת התפקוד בכיתה.