17 סימנים שיתכן וילדך לוקה בלקות למידה
זיהוי מוקדם של לקות למידה יכול לחסוך מהילד סבל מיותר ולייצר ילד המודע לערך עצמו, מצליח בלימודים ומבחינה חברתית, אז איך נזהה בעצמינו?
רוב הפעמים שצירוף המילים "לקות למידה" עולה, הן לאחר התחלת שנת הלימודים בעת החלפת מסגרות למשל כניסה לכיתה א' או מעבר לחטיבת הביניים או לתיכון. לצערנו זיהוי הלקות נעשית לאחר תקופה קשה ומתסכלת לילד אך גם למוריו ולהוריו, שבה עולות האשמות כמו: הוא עצלן, חצוף, טיפש ועוד ועוד כאשר בעצם הילד אינו שולט בלקות ונגרם סבל מיותר ודיכוי הערך העצמי שלו.
ליאור דגן, מומחה ללקויות למידה ובעצמו בעל לקות למידה פחות מוכרת מסוג "זמן מרחב", מעלה את הסימנים שצריכים לעורר אצלנו ההורים את החשש שמדובר בלקות למידה ולהתחיל את האבחון והטיפול הנכון (לאו דווקא תרופתי) לפני שהילד חווה תסכול וסבל.
כך למשל ניתן למנות את הסימנים הבאים המעוררים חשד ללקויות שונות בגילאי חמש שש:
לקות למידה בתחום השפה:
- אוצר מילים דל,
- קושי בחריזה או אי הבנת חריזה,
- איבוד עניין בהאזנה לסיפורים,
- קושי בזכירת שמות הצבעים, שמות הספרות,
- קושי בזכירת תבניות ובהטיית מילים.
-
כמו כן קשיים תחביריים כמו: השמטת מילת יחס או שימוש במילת יחס לא נכונה ("נסענו אוטובוס" או "נסענו על אוטובוס") או שימוש במילה לא נכונה מבחינה תחבירית ("אני מתלבש חולצה" במקום "אני לובש חולצה", או "אני לובש" במקום "אני מתלבש").
לקות למידה בתחום תפיסת הכמות (מוביל לקשיים במתמטיקה)
- קושי בתפיסת כמות – למשל, אם כדי לדעת שיש חמישה פריטים הילד צריך לספור אותם אחד-אחד;
- קושי בשימור כמות (שימור כמות – ההבנה שמספר הפריטים אינו תלוי בגודלם ובצורתם).
- קושי בסידור על פי גודל. קושי בכתיבת מספרים ובזיהוי מספרים.
לקות בתפיסת המרחב:
- הילד נוטה ליפול,
- מסורבל,
- נתקל בדברים,
- מניח חפצים קרוב מדי לקצה השולחן,
- מתקשה למזוג בלי לשפוך,
- מתקשה ברכיסת כפתורים או בקשירה והתרה של שרוכים,
- לא מבחין בין ימין ושמאל,
- לא זוכר את הדרך, למשל הולך אל הגננת וכשצריך לחזור למקום - מהסס, מסתכל לצדדים.
חשוב מאוד להדגיש:
ייתכן שהדברים שלעיל נובעים מגורמים אחרים – למשל בעיה בראייה או בשמיעה ויש לבדוק זאת במקביל.