אבא הרבה בעבודה? הילד יהיה בריון
במרכז המחקר, שפורסם בכתב העת "נוער וחברה", עמדו שתי שאלות- מהי מערכת היחסים בין היקף שעות העבודה של ההורה וההתנהגות הבריונית של המתבגר ומהי מערכת היחסים בין התנהגות בריונית ותפיסת הנער לגבי כמות הזמן שההורים מבלים איתו.
תרגמה וערכה: עדי ליפטשר
במרכז המחקר, שפורסם בכתב העת "נוער וחברה", עמדו שתי שאלות- מהי מערכת היחסים בין היקף שעות העבודה של ההורה וההתנהגות הבריונית של המתבגר ומהי מערכת היחסים בין התנהגות בריונית ותפיסת הנער לגבי כמות הזמן שההורים מבלים איתו.
המדגם כלל 687 ילדים בני 10-14 שגרים בבית עם זוג הורים.
החוקרים בחנו את ההתנהגות הבריונית של הילדים עפ"י סולם של התנהגות בעייתית. ובנוסף, הסתכלו על שעות העבודה של ההורים, עם 40% מהאמהות ו47% מבני הזוג שלהן עובדים במשרה מלאה בממוצע של 35-40 שעות בשבוע, וממוצע שעות נוספות שעומד על למעלה מ-40 שעות בשבוע.
החוקר מצא כי לתפיסת הילד את כמות הזמן שהוא מבלה עם אביו יש את ההשפעה הכי גדולה על התנהגות בריונית.
כיוון שאמהות אחראיות על הדאגה לילדים והמעקב אחריהם, ההנחה הראשונית הייתה כי שעות העבודה של האימא הן אלו שישפיעו על בין אם הילד יפגין התנהגות בריונית כמו אכזריות לאחרים, חוסר ציות בבית ספר, חברים שנכנסים לצרות, מזג חם וחוסר הצטערות על התנהגות לא יפה.
עם זאת, מה שהגביר את ההתנהגות הרעה היה דווקא כאשר האבא עבד במשרה מלאה או שעות נוספות והילד הרגיש בהיעדרותו של האב.
שעות העבודה של האם הראו השפעה מעטה עד לכלל לא על התנהגות אלימה.
החוקרים מאמינים כי הסיבה לממצאים היא תפיסת הילדים את האמהות כיותר נגישות כיוון שהן עדיין מחזיקות ברוב האחריות בבית כמטפלות ומנהלות המשפחה.
המסקנות לגבי אמהות ואבות הן חשובות כיוון שהן הופכות את התפיסה הקונבנציונלית שרובנו מחזיקים בה כי לאמהות יש השפעה גדולה יותר על הילדים, על פניה.
המחקר מראה למעשה כי למרות שחשוב לילד לבלות זמן עם שני ההורים, אבות צריכים להתאמץ יותר.
על כן, החוקרים מציעים לקבוע לוח זמנים קבוע עבור זמן אבא - ילד, על מנת להדריך ולהשפיע על תפיסות הילדים את הזמן עם ההורה, כך למשל, ילד יידע שכל שבת בבוקר הוא משחק בכדור או מכין ארוחת בוקר עם אבא.
החוקר מסביר כי הזמן המשותף הזה צריך להיות תכליתי כדי שהילד יידע שיהיה לו את הזמן הזה, שתוכנן מראש ולא משהו אקראי של הרגע האחרון.
אם האבא נאלץ לפספס את הפעילות המשותפת, עליו להסביר לילד מדוע הוא צריך לפספס את הזמן הקבוע שלהם יחד.