הטרדה מינית בקרב ילדים
20 אחוז ממשחקי הילדים נושאים אופי של הטרדה מינית. משחקי ילדים רבים משדרים תמימות לכאורה אך למעשה הינם בעלי אופי של הטרדה מינית ברורה, ואפילו לא סמויה.
מאת: ד"ר איילת גלעדי, סוציולוגית חינוכית, מומחית לנושא הטרדת מיניות בקרב ילדים ומרצה בסמינר הקיבוצים
2P סטודיו
ילדים רבים עוברים הטרדה מינית, אך אינם מבינים זאת, ואינם מודעים לכך שעליהם לשתף אדם מבוגר במה שאירע להם במהלך משחק ילדים, שהפך לאירוע בעל משמעות אחרת בחייהם, העלולה להשפיע עליהם רגשית בהווה וגם בעתיד.
הורים, עסוקים במשך היום ורוצים להיות בטוחים כי הם מפקידים בידיים בטוחות - גן הילדים ובית הספר - את היקר להם מכל – את ילדיהם. ובכל זאת, קרה משהו. הילד מסתגר, נבוך, לא רגוע, לא רוצה לאכול ומחצין סימנים נוספים המעידים כי הוא שרוי במצוקה, שגורמיה אינם ברורים.
כיצד ניתן לזהות, להבין ,לדובב ולהיות שותף ?
ראשית, מהי הטרדה?
מילים או נגיעות בלתי רצויות באיברים הפרטיים הגורמים לתחושת השפלה או מבוכה או אי נוחות אצל הילד.
כיצד באות לידי ביטוי הטרדות מיניות במהלכם של משחקי ילדים?
משחקי הילדים המקובלים של רופא וחולה , משחקי קוביות, אבא ואמא ואחרים משמשים כר נרחב לילדים לבטא התנהגות מינית כלפי חבריהם, הגם שזו איננה רצויה לאחד הצדדים, הצד שאיננו היוזם.
המשחקים הם לרוב בזמן החופשי בגן הילדים ובהפסקות בבית הספר, וב-30 אחוז מהמקרים, בזמני הפעילות הפורמלית –במסגרת קבוצות פעילות בגן הילדים, כאשר הגננת בעצם איננה מודעת למשמעות ביטויי ההתנהגות, ולכן איננה מתייחסת כלל לתופעות אלה כאל חריגות.
"במחקר ותצפיות שערכתי בגני הילדים התרחשו מולי המקרים הבאים" , מספרת ד"ר איילת גלעדי:
משחקים אסורים בשיעור ריתמיקה: - שיעור פורמלי בעל מסגרת ידועה מראש. הגננת הזמינה את הילדים לשבת במעגל לפי קבוצות המייצגות את עונות השנה, כאשר כל עונה מיוצגת על ידי כלי נגינה מסויים, למשל: תופים, מצילתיים, וכו'. 2 ילדים לא השתתפו במשחק וישבו בצד, מחוץ למעגל. הבן התקרב אל הבת ונישק אותה. כאשר סירבה, הכניס את הלשון שלו אל תוך הפה שלה. הילדה התחילה לצעוק, אך הגננת,שלא הייתה מודעת למעשה שלו וקלטה רק את התגובה שלה, ראתה בכך התנהגות המפריעה להתנהלות התקינה של השיעור. היא כעסה על הילדה, הושיבה אותה בצד, הרחק משאר הילדים, כעונש.
מה בעצם קרה כאן ? הילדה נלחמה להגן על גופה מפני ילד אחר, ובמקביל גם נענשה.
חיזור גורלי בבית הבובות – שני ילדים שיחקו באמא ואבא. ה"אבא" לקח מטאטא, ניקה את הבית ותוך כדי כך כיוון את המטאטא לכיוון הישבן של הילדה שמילאה את תפקיד ה"אמא", הרים את החצאית וניסה להפשיל את תחתוניה.
משחקים בחצר ...
המשתתפים: ילדים בתפקידי אמא ואבא. הוא נגע לה בחזה. היא אמרה לו – תפסיק , אך הוא השיב לה בביטחון: זה משחק של אבא ואמא... ילדה כזו עשויה לבחור לצאת מהמשחק, אך לא תמיד תבין שהיא צריכה לדווח לגננת.
משחקים בארגז החול...
בנים הלומדים בכיתה א' משחקים בחצר , גורמים לבנות להתקרב לברזייה כדי לשתות מים, וכאשר הן מגיעות, הם מרוקנים בקבוק מים על החזה שלהן. ואז... ואז "הצליח להם" לראות את החזה לבנות שלבשו חולצה לבנה הנוטה להפוך לשקופה...
כל המשחקים האלה הם שיגרתיים בבסיסם אך עלולים לשאת התנהגויות מיניות לחלוטין עד לרמה של הטרדה מילולית ופיסית של ממש.
כיצד תוכלו, כהורים, לברר מה קרה לילדכם?
אם אתם מבחינים בשינוי במצב הרוח ובהתנהגות של הילד בימים או בשבועות האחרונים, עצבנות, עצב, הסתגרות, רגזנות יתר, חוסר ריכוז, חוסר משמעת לא שגרתי – כדאי לנסות להבין האם הילד מסתיר משהו, חושש לספר או אינו מצליח למצוא את הדרך לעשות זאת.
אם הילד משתף פעולה חשוב להבין מה באמת קרה שם, מהלך הדברים והסדר בו התנהלו. יש לברר כיצד הגיב הצוות החינוכי אליו פנה הילד, אם פנה, וכיצד התייחס אליו ואל המקרה שתיאר.
שאלו שאלות רבות ככל האפשר שיגרמו לילד לתת את מירב הפרטים.
איפה היית?
עם מי שיחקת?
איזה משחקים שיחקתם?
האם זוהי הפעם הראשונה שהילד הוא עושה דברים כאלה ( נגיעות, מילים ...)
האם עושה לעוד ילדים או רק לך?
מה בדיוק עשה?
האם סיפרת למישהו – חבר, גננת, סייעת , מורה או מישהו אחר?
ואם כן – כיצד הגיב?
האם זהו משחק מקובל ?
אחים בוגרים וסבא וסבתא – כסוכני קשר
אם הילד אינו משתף פעולה, חשוב לא להרפות ולאתר סוכני קשר. כדאי לבדוק עם הגננת, המורה או עם חברים אחרים של הילד. לעיתים אח או אחות בוגרים או סבא וסבתא ישמשו אוזן קשבת למצוקה של הילד, עוד בשלב שלפני החשיפה בפני ההורים. לעיתים , ילדים נחשפים בשעת המקלחת היומית. אם אח או אחות בוגרים מסייעים לילד להתרחץ – זוהי הזדמנות מצוינת להבין מה קרה. הילד נוטה לספר בסיטואציה כזו ואף להדגים מה בדיוק עשו לו.
רתימת אחים ואחיות בוגרים עשויה לסייע באיתור מוקד הבעיה. יש למצוא את הדרך הנכונה והנבונה ביותר לרתום את האחים והאחיות, אולם – מבלי שיחושו מאויימים, ואל לכם לשכוח שגם הם עדיין ילדים, לעיתים צעירים ובמקרים אחרים בגיל ההתבגרות שהוא עצמו גיל בעל משמעות משלו בהקשר של מיניות.
מומלץ להעביר את המסר אל האחים מהכיוון של אחריות ושותפות במאמץ לסייע לאחים הצעירים, וממקום של האצלת סמכויות אליהם.
מומלץ לברר פרטים רבים ככל האפשר, דרך החברים, בני משפחה ואחרים הקרובים אל הילד, ולהצליב מידע
הסתייעות בדמות של מבוגר אחר במשפחה - ניתן לרתום את סבא וסבתא או מבוגר אחר המקובל על הילד ואשר יש סיכוי כי ייפתח בפניו. לעיתים, קל יותר לילדים להיחשף בפני מבוגר אחר שאיננו ההורה. סבא, סבתא, מורה לחינוך גופני שהוא הדמות הגברית היחידה בבית הספר.
קראתי בעיתון ש....
דרך יעילה לדלות מידע היא לספר סיפור על צד ג' -
סיפור דומה שקרה לאדם אחר, למשל – חברה לעבודה, או על סיפור דומה שהתפרסם בעיתון, ולעקוב אחר תגובת הילד. האם הוא מזדהה עם פרטי המקרה, מתרגש, נבוך , מנסה לעבור נושא, בוכה, וכו'.
דרך נוספת – גילוי האמת באמצעות ציורים - אפשר לבקש מהילד לצייר ...
ילד המצייר 2 ילדים עומדים וילד אחד מושיט יד לעבר איבר המין של הילד השני חושף, למעשה, את שאירע לו.
הקשבה לתוכן השיחות - כדאי להקשיב לדיבור מיני חוזר על אברי מין למשל – העלול לשדר מצוקה, קריאה לעזרה ובדידות של הילד בהקשר של חשיפת האירוע בו היה מעורב, מתוך חשש , פחד, בושה , עלבון וכו' .
יצירת סביבה תומכת ורגועה - חשוב מאוד ליצור סביבה תומכת, רגועה ובטוחה, ללא ביקורת, ללא שיפוטיות, ללא איומים שאם ...אז...