למען החופש להניק
למה יצאו יום אחד 6 נשים לצלם תינוקות יונקים באמצע הרחוב, ומה יש לאנשים ונשים להגיד על זה במרחב הוירטואלי?
כשיפעת לוי, מעצבת המותג ׳אמהות׳ להריון והנקה, פגשה את קרן דניאלי מ׳סטודיול׳ה צילום׳ היה להן ברור שהן רוצות לשתף פעולה באופן עסקי. צלמת הריון ותינוקות ומעצבת בגדי הריון והנקה – הגיוני. אלא שעד מהרה הן נקלעו לשיחה שהבהירה לשתיהן שהתשוקה שלהן עמוקה יותר מאשר קידום עסקי.
יפעת: ״תוך כדי שיחת היכרות, כשכל אחת מספרת על העשייה שלה בעסק, מצאנו ששתינו פוגשות נשים בשלב בחייהן שבו הן נתונות להרבה מאוד לחץ פנימי וחיצוני. לידת תינוק תמיד מלווה בהתרגשות, אבל גם רגשות נוספים. תוך כדי שסיפרתי לקרן על מה שהוליד את העיצובים שלי, היא חלקה איתי סיפורים מהסטודיו, על אמהות שלא חשות בנוח בגופן, שהנקה גורמת להן אי נעימות בגלל הערות שקיבלו, הזדהיתי מאוד.״
קרן: ״אמהות מגיעות אלי לסטודיו לצילומי ניובורן, כלומר עם תינוקות בני פחות משבועיים, שזה עוד ממש בפרק הזמן של הסתגלות הדדית טרייה, וכבר מתנצלות כשהתינוק בוכה ומבקש לינוק, ולצערי למדתי שלרוב זה לא מטעמי פרטיות שהן מבקשות לעצמן, אלא משום שהן מקבלות תחושה שזה לא ראוי להניק בציבור, או פוגע בסביבה. בעיני זה הדבר הכי טבעי שאמא תיענה לצורך של התינוק שלה לאכול, בדיוק במקום שבו היא נמצאת.״
יפעת: ״היה ברור שנשתף פעולה בצורה מסחרית, אבל לפני כן חשוב היה לנו להעצים את הקהל שלנו, ופנינו מיד לחפש מענה חברתי. החלטנו על פרויקט מצולם של נשים מובילות, חזקות ודעתניות מניקות בציבור.״
קרן:״ הכוונה היתה לקחת מקומות מאוד מרכזיים ולהעמיד בהן אמא מניקה מאוד בולטת, שגם תעזור לקדם חברתית את הרעיון. בחרנו 3 אמהות. אחת מתוכן היא מורן, אשת שיווק ופעילה חברתית, שמיד עם הצילומים הראשונים עזרה לנו להבין שכדי להביא את הנושא למודעות גבוהה לא נוכל להסתפק ב ׳פרויקט׳ או סשן צילומים בודד, ועזרה לנו להפוך אותו לקמפיין שנתי, רחב ובעל אג׳נדה נשית חברתית מובהקת. קראנו לו ׳למען החופש להניק׳ כי אנחנו רוצות להעביר את המסר שחופש הבחירה של אמא בעניין טובת תינוקה היא מעל הכל״.
יפעת: ״לי יש רומן ארוך עם הנקה, אבל המסר שלנו הוא לא ׳את חייבת להניק׳, אלא ׳מותר לך להניק, זה בסדר, זה יפה וטוב בכל מקום.׳״
מורן: ״הבעיה עם סשן הצילומים האחד היא שהוא נערך ב׳מדינת תל אביב׳. שם באמת אמרו לנו ׳מה הבעיה? למה לעשות סיפור? מי שרוצה להניק שתניק׳, אבל ברגע שעלו הכתבות הראשונות וכשפתחנו את קבוצת הפייסבוק, עלו תגובות מכל חלקי הארץ שהציגו את התמונה העגומה שקרן ויפעת תיארו בהתחלה – הציבור הרחב מרשה לעצמו להיכנס לבחירותיה של אמא, לוקח לעצמו חירות באשר להערות לעניין גופה ופרטיותה של אישה, ונוהג בחוסר סובלנות כלפי דבר שהוא בעצם הכי טבעי. נחשפנו להערות זדוניות ומגעילות ממש, והצטערתי לגלות שדווקא בעיקר מצד נשים.
ניצן דברת – אלבום פרטי
הלנה עוז – אלבום פרטי
הבחירה לפרוש את הקמפיין על פני שנה תאפשר לנו להגיע מדי חודש לאזור אחר בארץ, לצלם במקומות שבהם הבעיה דווקא יותר בוערת מאשר בתל אביב, ולשתף כמה שיותר אמהות בהעברת המסר. לכן אנחנו גם מזמינות נשים לשתף תמונות הנקה שלהן בקבוצה בפייסבוק ומשתדלות לחשוף אותן גם בכתבות ובמקומות שונים כשאנחנו מתראיינות. ״
קרן:״ הבנו שזה דבר שחשוב לנו, לעודד ולתמוך בחופש של אמא לבחור. הרי אף אחד לא יעיר לאמא שמנערת בקבוק ומאכילה תינוק צווח באמצע בית קפה, כך לא נסכים שיעירו לאמהות מניקות. חשוב לנו ליצור לגיטימציה, הרי זה רק אוכל לתינוק. כל קונוטציה מינית או מבוכה היא בעיני המתבונן, ולא קשורה כלל למיניקה.״
יפעת: ״אני רוצה שבזכות הקמפיין אמהות ירגישו נוח וחופשי יותר בגופן, שיחושו שיש להן זכות מלאה על גופן ושלאף אחד אסור לפגוע בהן בגלל הבחירה להניק. כשתינוק רעב הוא רעב. אמא מיניקה לא יכולה להתרוצץ לחפש חדר צדדי כדי להאכיל, אבל המבוגרים היושבים בסביבתה יכולים לנהוג במינימום הנימוס המתבקש, לסובב את הראש ולכבד את הפרטיות שלה, גם במרחב הציבורי.״
מורן: ״חשוב לנו להדגיש שזה ממש לא קמפיין שמטרתו לעודד ׳התפשטות בציבור׳, אנחנו מודעות לכך שיש אמהות שיכסו את עצמן ואחרות שלא, בהתאם לנוחותן ולנוחות התינוק שלהן, אבל אין אמא שמתערטלת בכוונה בציבור בעת הנקה. אישה שמניקה תינוק לא חושבת כלל על מה שסובב אותם, היא נענית לצורך טבעי ותו לא. בהמשך אנחנו מתכוונות ליצור שיתופי פעולה עם מקומות ועסקים שיביעו תמיכה בקמפיין ובחופש להניק ויסכימו להזדהות עם המסר. כבר יש כמה כאלה שפנו אלינו ומספרים שהם מקדמים בברכה אמהות מניקות ומקפידים לספק להן תחושה טובה וסביבה נעימה, הם מקבלים במה אוהדת בקבוצה שלנו.״
קרן: ״ולסיום – בעוד שנה אנחנו מתכוונות להציג את כל מה שנצלם לאורך השנה בקמפיין, לצד תמונות חובבניות שאמהות שולחות אלינו, בתערוכה גדולה עם אירוע מיוחד, אבל זו תהיה הפתעה שנשמור עליה עד לרגע האחרון.״
צילום: קרן דניאלי סטודיו׳לה צילום http://studiolezilum.com/
הלבשה: יפעת לוי ׳אמהות׳ imahot-design.com
קידום והפצה: מורן מישל https://www.facebook.com/moran.michel
סטיילינג: נטע רז-רחמן
איפור: עדי לוי-אלאלוף
מצולמים: הילה ליאון ועברי, אנוצ׳קה גל ואיידן, מורן מישל וניבי