מדאיג: הראיה של ילדי ישראל מדרדרת
מבלים פחות מדי בחוץ, צופים יותר במסכים ומתחילים להרכיב משקפיים בגיל צעיר יותר: סקר חדש חושף נתונים מדאיגים על ילדי ישראל – ועלינו כהורים
סקר חדש, שנערך בקרב מאות הורים לילדים ישראליים בגילאי 6-18, מציג נתונים עגומים במיוחד על מצב העיניים של ילדי ישראל ועל חוסר המודעות של ההורים לכך. הסקר מגלה כי ילדי ישראל נמצאים זמן רב מדי מול המסכים, לא נחשפים מספיק לאור יום וכי מרבית ההורים לא מודעים לפתרונות הקיימים כיום להאטת ההידרדרות בראייה.
נכון להיום 40 אחוזים מהישראלים לוקים בקוצר ראייה, והשכיחות רק ממשיכה לעלות - בייחוד בקרב ילדים. מגפת קוצר הראייה העולמית לא פוסחת על ישראל, כשהגיל שבו הילדים מתחילים להרכיב משקפיים רק הולך ונהיה צעיר יותר. לפי הסקר, כמעט בכל בית שני בישראל (45% מבתי האב), לפחות אחד מהילדים מרכיב משקפיים, כאשר 70% מהם מתחילים להרכיב משקפיים לפני גיל 14. בנוסף, 50% מהאימהות הצהירו כי הן מרכיבות משקפיים בעצמן וכך גם 37% מהאבות.
הסקר מגלה כי ייתכן והבעיה בהידרדרות הראייה מתחילה בחוסר הידיעה של ההורים. נתון מדאיג שעולה מהסקר הוא כי פחות ממחצית ההורים (49%) מודעים לסיכונים העתידיים של קוצר ראייה וקרוב ל57% מההורים כלל לא מודעים לטיפולים לעיכוב קוצר ראייה. "חוסר המודעות של ההורים מוביל לסיכוי גבוה יותר להתפתחות קוצר ראייה בקרב ילדים", מסבירה אורטל סבג אופטומטריסטית ומנהלת חטיבת מחקרים ב- Coopervision ישראל. "חשוב שההורים יהיו מודעים לפתרונות המדעיים היעילים והבטוחים שמוצעים כיום ויכולים למנוע בעיות אלו. דרך טובה לטיפול היא באמצעות עדשות מגע המאטות את קוצר הראייה דוגמת עדשות .Misight מחקר שנערך הראה כי ילדים אוהבים להרכיב עדשות מגע ומסתגלים במהירות לאופן השימוש בהן" .
גורם משמעותי נוסף להתפתחות קוצר ראייה הוא חוסר חשיפה לאור שמש. בסין הלמידה הממושכת בתוך הבית וההימנעות מאור יום גרמו ל-90% מהסטודנטים באוניברסיטאות לפתח קוצר ראייה.
אולם למרות נתונים אלו הסקר חושף כי ילדי ישראל שכחו כיצד נראה אור יום. 58% מהילדים נחשפים לאור יום פחות משעתיים ורק 17% מבלים באור יום מעל לשלוש שעות.
בנוסף, למרות ש-82% מההורים מודעים לנזקים של שהייה ממושכת מול המסכים רובם לא מונעים מהם לצפות במסכים. הנתון המפתיע בסקר הוא שדווקא הורים לילדים שמרכיבים משקפיים (62%) מאפשרים להם זמן מסך ממושך יותר של מעל ל-3 שעות מול מכשירים דיגיטליים, לעומת 56% מההורים לילדים שלא מרכיבים משקפיים שמאפשרים להם עד שעתיים בלבד.
לעומת זאת נתון מעודד שנחשף בסקר הוא כי 75% מהילדים רואים לפחות אחת לשנה רופא עיניים, ו-72% הולכים לאופטומטריסט אחת לשנה. 74% מההורים אף הביעו נכונות לרכוש לילדיהם עדשות מגע בהמלצת רופא עיניים ו-70% בהמלצת אופטומטריסט. יחד עם זאת 15% מההורים הצהירו כי לא ירכשו עדשות מגע בשל חשש כי הן מסוכנות לעיניים.
לפי הסקר, המניע שגורם לילדי ישראל לעבור לעדשות מגע יותר מכל הוא העובדה שלא אהבו את המראה שלהם עם משקפיים (46%). המניע השני הוא בשל הרצון לבצע פעילות ספורטיבית בקלות (25%), 17% מבצעים את המעבר לעדשות בשל חוסר נוחות עם המשקפיים ו-8% בשל קושי חברתי.
הסקר המקיף שנערך ביוזמת חברת CooperVision נועד לבדוק את השינויים שעבר השוק הישראלי ואת העדפות הצרכן המקומי. בחודש האחרון קיבלו עדשות המגע החדשניות Misight של המותג את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA). עדשות אלו הינן העדשות החד פעמיות הראשונות והיחידות שאושרו על ידי ה- FDA, והוכחו קלינית כמאטות את התקדמות קוצר הראייה בקרב ילדים בגילאים 8 עד 12.