מדוע סוכרת הריון מסובכת יותר בהריון השני? - mamy
  • מחשבון הריון
  • מחשבון ביוץ
  • מחשבון משקל

מחשבון לחישוב תאריך לידה

מחשבון הריון יסייע לך להיות מעודכנת בהתקדמות ההריון שלך. כל שעליך לעשות – הכניסי תאריך ווסת אחרון למחשבון הריון וגלי נתונים על ההריון שלך.

תאריך וסת אחרון

מחשבון לשיעור תאריך ביוץ

מחשבון ביוץ יסייע לך לאתר את מועד הביוץ המשוער בהנחה שהמחזור החודשי שלך סדיר.

תאריך וסת אחרון

משך המחזור החודשי (?)

מחשבון הוספת משקל בהריון

מחשבון זה יסייע לך להעריך האם העליה במשקלך במהלך ההריון תקינה וכמה עוד עלייך לעלות במשקל עד הלידה.
גובה (מטרים, לדוגמה - 64.1מטר)
משקל בתחילת ההריון (ק"ג)
משקל נוכחי (ק"ג)
שבוע הריון (בין שבועות 24-21)

  • שם לתינוק
  • לוח אירועים mamy
  • mamymail
alt

פירוש נומרולוגי חינם

הקלידו שם פרטי ומיד תקבלו במייל את הניתוח הנומרולוגי של השם שבחרתם.

alt

מפגשי בוקר חינם

כולכן מוזמנות חינם לזמן איכות עם הבייבי בקניונים ברחבי הארץ.

alt

העובר שלך רוצה לדבר איתך

אמא, בואי הרשמי וקבלי ממני העובר שלך מכתב שבועי ובו מידע על ההתפתחות שלי ועוד...


כנסי לעמוד הפייסבוק שלנו לקבלת המלצות ועדכונים

מדוע סוכרת הריון מסובכת יותר בהריון השני?

הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
פורסם ב: 16.07.2024

סוכרת הריונית היא אחד המצבים הרפואיים הנפוצים ביותר בהריון, המשפיע על כ-10% מההריונות ברחבי העולם. מצב זה מתאפיין ברמות גבוהות של סוכר בדם במהלך ההיריון, ונגרם כתוצאה מחוסר היכולת של הגוף לייצר מספיק אינסולין כדי להתמודד עם הדרישות המוגברות של ההיריון.



מאת: ד"ר ג'ואל זינגר, אנדוקרינולוגית מומחית לסוכרת במרכז הרפואי DMC לטיפול בסוכרת


מדוע סוכרת הריון מסובכת יותר בהריון השני?
למרות שמרבית הנשים עם סוכרת הריונית יחוו חזרה לרמות תקינות של סוכר בדם לאחר הלידה, המחקרים מראים כי נשים שחוו את המצב בהריון קודם נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח את המצב שוב בהריונות עתידיים.
 
סוכרת הריונית בהריון השני עלולה להיות מסוכנת יותר עבור האם והתינוק. על פי מחקר שפורסם לאחרונה, נשים שחוו סוכרת הריונית בהריון השני שלהן נמצאו בסיכון גבוה יותר להשפעות שליליות על בריאותן ובריאות התינוק שלהן, בהשוואה לנשים שפיתחו את המצב בפעם הראשונה. המחקר, שכלל נתונים ממעל 20,000 נשים, מצא כי נשים עם סוכרת הריונית חוזרת היו בעלות סיכון גבוה יותר ללקות בהשמנת יתר, יתר לחץ דם בהריון, רעלת הריון וצורך בניתוח קיסרי. כמו כן, התינוקות שלהן נטו להיות גדולים יותר במשקל ולהיוולד מוקדם יותר.
 
הסיבות לסיכון המוגבר בסוכרת הריונית חוזרת אינן ברורות לחלוטין, אך החוקרים משערים שהדבר עשוי לנבוע ממספר גורמים. ראשית, נשים עם סוכרת הריונית חוזרת נוטות להיות מבוגרות יותר ובעלות מדד מסת גוף (BMI) גבוה יותר בהשוואה לנשים עם סוכרת הריונית בפעם הראשונה. גיל מתקדם ו-BMI גבוה הם גורמי סיכון ידועים לסוכרת הריונית ולסיבוכים קשורים.
 
שנית, השינויים במשקל בין ההריונות עשויים גם הם לשחק תפקיד. נשים שחוו עלייה משמעותית במשקל בין הריונות נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת הריונית חוזרת ותוצאות שליליות אחרות. עודף משקל לפני ההיריון ועלייה מוגברת במשקל במהלך ההיריון עלולים להגביר את העומס על מערכות הגוף, להפחית את רגישות התאים לאינסולין ולהוביל לרמות גבוהות יותר של סוכר בדם.
 
בנוסף, ייתכן שגורמים גנטיים ואפיגנטיים תורמים לסיכון המוגבר בסוכרת הריונית חוזרת. מחקרים מצביעים על כך שנשים מסוימות עשויות להיות בעלות נטייה גנטית לפתח סוכרת הריונית, וכי שינויים אפיגנטיים (שינויים הנוצרים מעל לרמת ה-DNA) במהלך ההיריון הראשון עלולים להשפיע על התגובה של הגוף לאינסולין בהריונות עוקבים.
 
חשוב לציין שגם לאורח החיים יש תפקיד משמעותי בסיכון לסוכרת הריונית חוזרת. תזונה לא בריאה, חוסר בפעילות גופנית ועישון הם כולם גורמים שיכולים להגביר את הסיכון למצב זה. לפיכך, שמירה על אורח חיים בריא לפני ובמהלך ההיריון היא קריטית עבור נשים בסיכון לסוכרת הריונית חוזרת.
 
ההשפעות של סוכרת הריונית חוזרת על האם והתינוק יכולות להיות משמעותיות.
בנוסף לסיכון המוגבר של האם לפתח השמנת יתר, יתר לחץ דם, רעלת הריון וצורך בניתוח קיסרי, תינוקות לאימהות עם סוכרת הריונית חוזרת נמצאים גם הם בסיכון מוגבר למגוון בעיות בריאותיות. תינוקות אלה נוטים להיות גדולים יותר לגילם עקב חשיפת יתר לאינסולין ברחם, דבר שעלול להקשות על הלידה ולהגביר את הסיכון לפגיעה בכתפיים ולצורך בלידה מכשירנית או בניתוח קיסרי. כמו כן, תינוקות אלה נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות בהיפוגליקמיה (רמות נמוכות של סוכר בדם) לאחר הלידה, קשיי נשימה, צהבת, ואף השמנת יתר וסוכרת בילדות ובבגרות.
 
נוכח ההשפעות הפוטנציאליות של סוכרת הריונית חוזרת, מעקב צמוד וטיפול הם חיוניים. נשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית צריכות לקבל ייעוץ טרום הריוני כדי להעריך את גורמי הסיכון שלהן ולדון באסטרטגיות לצמצום הסיכון. אלה עשויות לכלול שמירה על משקל גוף בריא, אימוץ הרגלי תזונה ופעילות גופנית בריאים, וניטור רציף של רמות הסוכר בדם לפני ובמהלך ההיריון.
 
במהלך ההיריון, נשים עם סוכרת הריונית חוזרת זקוקות למעקב צמוד על ידי צוות רב-תחומי הכולל רופא נשים, אנדוקרינולוג ויועץ תזונה. הטיפול עשוי לכלול בדיקות סוכר תכופות, שינויים בתזונה ובאורח החיים, ובמקרים מסוימים, שימוש בתרופות או באינסולין לשליטה ברמות הסוכר בדם. חשוב גם לנטר את גדילת העובר ואת רווחתו, משום שסוכרת הריונית חוזרת עלולה להשפיע על התפתחות העובר.
 
לאחר הלידה, המשך מעקב חיוני עבור נשים עם סוכרת הריונית חוזרת. נשים אלה נמצאות בסיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2 בהמשך החיים, ולכן צריכות להמשיך לעבור בדיקות סקר תקופתיות לזיהוי הסוכרת. שמירה על אורח חיים בריא, הכולל תזונה מאוזנת ופעילות גופנית קבועה, יכולה לסייע בהפחתת הסיכון לסוכרת מסוג 2 ולבעיות בריאותיות אחרות.
 
לסיכום, סוכרת הריונית חוזרת מהווה סיכון משמעותי לאם ולתינוק, עם פוטנציאל לתוצאות שליליות הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. עם זאת, בעזרת מודעות, מניעה וטיפול הולם, ניתן להפחית באופן משמעותי את הסיכונים האלה ולהבטיח בריאות מיטבית לנשים במהלך ההיריון ולאחריו. יש צורך במחקר נוסף כדי להבין טוב יותר את הגורמים המשפיעים על סוכרת הריונית חוזרת ולפתח אסטרטגיות התערבות יעילות יותר. בינתיים, חינוך, תמיכה ומעורבות פעילה של נשים בטיפול שלהן הם חיוניים להשגת תוצאות בריאותיות מיטביות עבור האימהות והתינוקות שלהן.



למעלה alt
הדפסה altשלח לחבר
מאת
דוא"ל של החבר
קבלי טיפים והמלצות למייל

עקבי אחרינו