פסיכולוגיה חינוכית מול פסיכולוגיה קלינית של הילד - מצא את ההבדלים
נפשם של הילדים שונה באופן מהותי מזו של מבוגרים. צורת ביטוי הרגשות אצל הילד טרם הבשילה, ויתכן מאוד שתופיע בצורה הפוכה לחלוטין מזו של מבוגר. ההתנהגות של ילד יכולה להיות שונה בבית או במוסדות החינוך, ולכן המעקב הפסיכולוגי אחריו צריך לקחת בחשבון את כלל המסגרות בהן הוא שוהה. במאמר זה נפרט על ההבדל בין פסיכולוגיה חינוכית לבין פסיכולוגיה קלינית של הילד.
עבודה בתוך מערכת חינוכית מוסדרת
פסיכולוגיה חינוכית היא תחום פסיכולוגי אשר רבים בארץ עדיין אינם מכירים די הצורך. מדובר באחד ממסלולי תואר שני בפסיכולוגיה, אשר כוללים פסיכולוגיה ארגונית, נוירופסיכולוגיה שיקומית ופסיכולוגיה קלינית. אחד הנושאים המרכזיים אשר מלמדים בתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית, הוא עבודה בתוך מערכות חינוך מוסדרות. בשונה מפסיכולוג קליני סטנדרטי, אשר עיקר הטיפול שלו בילד הוא בקליניקה פרטית, אחד על אחד, הפסיכולוג החינוכי רכש את הכלים הדרושים לעבודה עם מערכות החינוך. כך, ביכולתו גם לעבוד עם הילד באופן פרטני, במסגרת פרטית או ציבורית, וגם לייעץ לגורמים חינוכיים שונים בנוגע לאופן העבודה הנכון עם הילד. פסיכולוג חינוכי הוא בעל הכשרה לזיהוי התנהגויות, המעידות על קשיים נפשיים בכיתה או בגני הילדים. הכשרה זו מאפשרת לו להעניק טיפול לילדים הזקוקים לו, גם אם אין להם אפשרות להביע את מצוקתם במילים.
סיוע בליווי משפחות וצוותי הוראה
בשונה מאדם מבוגר, אשר יש לו את הרצון לקבל טיפול ואת היכולת ליישם את המסקנות שהופקו ממנו לידי מימוש בחיים האמיתיים, ילדים רבים עלולים להתקשות בכך.
המפגש החד שבועי עם הפסיכולוג, אשר מתבצע בהתאם למגבלות ההבנה של הילד הספציפי, מקשה על הטמעה מלאה של התכנים שהועברו. כדי להתמודד עם המצב, פסיכולוגיה חינוכית דוגלת בליווי צמוד של המעגלים החברתיים השונים של הילד. בין אם מדובר על ליווי משפחתי או על צוותי הוראה, פסיכולוג חינוכי יכול לדאוג לכך שסביבת המחייה של הילד תהיה סביבה אשר מקדמת החלמה ותורמת לבריאות הנפשית שלו. כדי לעשות זאת בהקשר המשפחתי, על פסיכולוג חינוכי להיות מסוגל לזהות דפוסי התנהגות משפחתיים בעייתיים, ולדעת לטפל בהם באופן זהיר ורגיש.
טיפול בילדים ספציפיים ובקבוצות
עולמו של הפסיכולוג הקליני סובב סביב הטיפול ביחיד. הפסיכולוג הקליני הממוצע יכול לצאת למסע ארוך בתוך נפשם של מטופליו, ולמצוא כך את המקור לבעיותיהם. בעוד עבור מבוגרים, אשר מציגים את אותם דפוסי התנהגות בעיתיים במסגרות רבות בהם שהו במהלך החיים, מדובר בטיפול אופטימלי - עבור ילד, אשר נפשו עדיין מתעצבת, לעיתים מדובר בפתרון לא מספק. פסיכולוג חינוכי חייב להיות מסוגל גם לטפל בקבוצות עצמן. טיפול זה כולל בין השאר ייעוץ למורים ולמנהלים בנוגע לאופן הטיפול בכיתה בעייתית, טיפול שיכול לכלול שיחות קבוצתיות, או אפילו פעולות פשוטות כמו שינוי סדרי הישיבה.