הידרותרפיה לפעוטות ותרגילים לדוגמא

הידרותרפיה היא שיטת טיפול במים המנצלת את תכונות המים כדי לטפל בבעיות שונות. הידרותרפיה לפעוטות מיועדת לתינוקות אשר מאחרים להשיג את אבני הדרך ההתפתחותיות הראשונות. בחוג עובדים על קשר הורה-תינוק, הסתגלות למים, התפתחות מוטורית (חיזוק השרירים, שיפור טווח התנועה, שיפור קשר עין-יד ועוד) וכמובן הנאה.



מאת: אורי סלע, מנהל עולם המים


שירן ולק

הידרותרפיה לפעוטות ותרגילים לדוגמא

בחוג הידרותרפיה, בשונה מחוג שחייה לפעוטות (רגיל), שמים דגש על ליווי והנחיה להורים כשלכל תינוק בקבוצה דגשים משלו.
איחור בהתפתחות אינו נמדד בזמן אלא באיכות. אבן הדרך החשובה ביותר, המהווה מפתח לכל השאר, היא שהייה על הבטן ויישור מרפקים במנח זה, בלעדיה יהיה לתינוק קשה מאוד להגיע לזחילת גחון, זחילה על שש ומשם להתיישב לבד. ההתפתחות המוטורית מלווה כל הזמן בהתפתחות תקשורת משחק, קשר עין עם הסביבה, שפה וכו', וכולם תלויים אלו באלו. תרגילים רבים, כגון טיפוס על דופן הבריכה או על מזרן, משלבים התפתחות פיזית והתפתחות רגשית-תקשורתית.


תרגיל טיפוס על דופן הבריכה מתבצע כשמניחים את התינוק עם הזרועות על דופן הבריכה וצעצוע מונח במרחק קטן ממנו, מניחים את כפות הידיים שלנו תחת כפות רגליו של התינוק על מנת שידחוף בעזרת הרגליים ויגיע לצעצוע. כשהתינוק  מתחיל ללכת אפשר לתת לו לבצע את התרגיל לבד, בעזרת הידיים בלבד, ולתת לו לצאת מן המים אל הדופן. מטרת התרגיל היא חיזוק ודחיסה של חגורת הכתפיים ושרירי הרגליים.


תרגיל טיפוס על מזרון מתבצע תוך כדי תמיכה בכפות רגליו של התינוק על מנת לסייע לו לטפס על המזרון. אפשר להיעזר בצעצוע כדי לדרבן אותו (אם עדיין קשה לו מדי, מניחים את התינוק עם הגחון על המזרן) כך תוך שהייה על הבטן, מאפשרים לו להתרגל לטקסטורה החדשה, לשנות אווירה ולהכיר את  החברים לקבוצה.

 

השלבים ההתפתחותיים בין אבן דרך אחת לשנייה מגוונים - ישנם ילדים שיזחלו על הגחון בעזרת יד אחת, יש כאלה שעם שתיים ויזחלו אחורנית בלבד, יש שידלגו לגמרי על זחילה, כל צורת התקדמות היא טובה, ויש לעקוב אחר השינויים והסימטריה של התנועות. אין סיבה להילחץ אם תינוק מגיע לכל אבן דרך באיטיות אך כן יש מקום לעזור לו כשהוא ניצב בפני אתגרים.

המים הם מקום שמח וכיפי לעזור לפעוטות ולשפר תנועתיות, גמישות וחוזק. הצעצועים מסביב, הגירוי של המים על הגוף, הצחוק של אמא או אבא, כולם מעודדים חיוך ותנועה. במשך חצי שעה (המון זמן ביחס לתינוק) של פעילות, תוך כדי התנגדות המים לתנועה, כל תרגיל במים מחזק את מערך השרירים הכולל של התינוק (ולא שריר אחד כפי שהיה אילו היינו מתרגלים ביבשה).

 

לדוגמא, בתרגיל תזוזה לצדדים תוך כדי תנועת רגליים תוך כדי הנעה של התינוק לצדדים, עם הפנים לפנים המעגל/לילד נוסף/להורה, על ההורה להעביר משקל מרגל לרגל על מנת להניף את התינוק בעדינות מצד לצד כך שאוזן התינוק כמעט תיגע במים ובו זמנית רגליו כמעט יצאו מן המים. מטרת התרגיל היא הארכה וחיזוק שרירי הצד, גזע הגוף (גב ובטן) והרגליים, שיפור יציבה ושיווי משקל (במנח כזה הילד רוצה לחזור לקו האמצע ונעזר בכל הגוף על מנת להתיישר). עם הזמן התינוק  בועט מאוד חזק (סוג של בעיטת קרטה ומצליח להתנגד לתנועת המים מהר יותר). זהו אחד התרגילים הבסיסיים בשחיית פעוטות והידרותרפיה לפעוטות וחשוב מאד להתפתחות.

 

בחוגי השחייה לפעוטות לכל תרגיל יש מטרה שהיא מעבר להנאה. למשל, בתרגיל אחיזה של התינוק בידיו תוך כדי תזוזה, אנו אוחזים בפעוט באופן מסוים ומשמעותי לצורך חיזוק השרירים, הרגליים וחגורת הכתפיים, יצירת הקשר בין תנועה להתקדמות, והכול תוך כדי שיר ומשחק והנאה במים. התרגיל מתבצע כשאוחזים בכפות ידיו של התינוק ומגרים תנועה במים בעזרת צעצוע. התינוק יוצר קשר עין עם הצעצוע ומתקדם לעברו על ידי הנעת הידיים והרגליים.

 

הבנה של כל תרגיל והנעה נכונה תאפשר לפעוט להפיק את מירב התועלת תוך כדי הנאה. בחוג שרים, מתנועעים במים, מבינים למה ואיך להחזיק את התינוק בכל תרגיל, לומדים להתאים את דרגת הקושי לילד ולצחוק תוך כדי חיזוק השריר והמערכת החיסונית. עבודת ההידרותרפיסטים לפעוטות מאופיינת בהצבת האתגר בהישג ידו  של התינוק, חיזוקים חיוביים, חיוכים, שירים והנאה, מציבים מטרות ועובדים על פיהן, עם מדדים משתנים על מנת לראות את ההתקדמות והשיפור.

על פי המכון להתפתחות הילד תינוק אשר לא זוחל ומלאה לו שנה, ייבדק על ידי רופא התפתחותי, נוירולוג ויטופל בפיזיותרפיה. כבר בגיל 8 חודשים אם רואים שהתינוק לא מיישר ידיים בזמן שהייה על הבטן ולא מתהפך לשני הכיוונים כדאי להתחיל לעבוד איתו. החוכמה היא לא להיכנס להיסטריה אך גם לא להישאר שאננים. רוב הפעוטות המתעכבים בהתפתחות המוטורית ישיגו את כל אבני הדרך במוקדם או במאוחר אלא אם כן מדובר בנכות התפתחותית. לעיתים עיכוב התפתחותי יכול להפוך לחוסר בטחון. למשל כשפעוט מעל גיל שנה וחצי עדיין לא הולך הוא יתקשה מאוד להסתגל למסגרת של גן או פעוטון עם ילדים בני גילו שכבר רצים להם.

כלל אצבע בטיפול בתינוק או פעוט המתעכב בהתפתחות מוטורית הוא לבדוק כמה זמן מתוך הטיפול התינוק שיתף פעולה עם המטפל והאם זה נעשה בחיוך.  בטיפולים הידרותרפיים שמים דגש על כך שהטיפול יעשה בשיתוף פעולה והנאה. אפילו תרגילי צלילה שעשויים להיראות לנו, ההורים, מרתיעים יכולים להיות מהנים מאד לתינוק בעזרת הנחייה נכונה וכשהם מתבצעים בשלב המתאים בתהליך ההסתגלות של התינוק למים.


מצלילים את התינוק אל עבר צעצוע או אל הדופן ומקפידים להתבונן בפניו כשהוא יוצא מן המים.  בצלילה מתקדמת יותר נשחרר את התינוק לשנייה אחת במים אל עבר מדריך או הורה נוסף, ונוציא אותו בעדינות מהמים. וכפי שניתן לראות בתרגיל הצלילה, ההסתגלות למים והכיף במים הם מטרה בפני עצמה. הסיבה לכך היא שפעוטות שהתעכבו בהתפתחות בדרך כלל יזדקקו לפעילות גופנית לכל אורך התבגרותם, ועבורם שחייה היא מתנה לכל החיים.