הכול בעיניי המתבונן-התפתחות חושי התינוק
ניסיתם פעם לכבוש את פסגת האוורסט? לעלות לקומה השלישית של "מגדל אייפל" ולא במעלית, לטייל בארץ זרה וחדשה או לבקש מאדם, שאת שפתו אינכם מבינים, להסביר לכם כיצד להגיע למחוז חפצכם? כך בדיוק מרגיש תינוק קטן שמגיח לאוויר העולם ומתחיל את צעדיו הראשונים בניסיון לאותת לנו, המבוגרים מהם צרכיו ורצונותיו....
ניסיתם פעם לכבוש את פסגת האוורסט? לעלות לקומה השלישית של "מגדל אייפל" ולא במעלית, לטייל בארץ זרה וחדשה או לבקש מאדם, שאת שפתו אינכם מבינים, להסביר לכם כיצד להגיע למחוז חפצכם? כך בדיוק מרגיש תינוק קטן שמגיח לאוויר העולם ומתחיל את צעדיו הראשונים בניסיון לאותת לנו, המבוגרים מהם צרכיו ורצונותיו....
רגע הלידה, בו מתקיימת פגישה ראשונה בין התינוק להוריו , מלבד היותו רגע מרגש עבור כל הצדדים, מהווה גם מעבר חד עבור התינוק. מהסביבה המוגנת, הבטוחה והרכה שחווה במהלך תשעה חודשים הוא יוצא לעולם זר וחדש לגמרי. במשך הזמן הוא מתחיל להכיר ולגלות את העולם החדש אליו הגיע באמצעות החושים שלו. איך אנחנו , ההורים, יכולים להקל עליו את התהליך ולעזור לו להכיר ולגלות את העולם באופן הדרגתי ולא מציף מידי?
מומחי "פמפרס", ובראשם אביטל יעקובי, פסיכולוגית התפתחותית של "פמפרס" בישראל, מגישה טיפים להורים על פי שלבי התפתחותו של התינוק. מניסיונם, בראש ובראשונה, אנו יכולים לעזור לזאטוט לפתח חושים שונים שיאפשרו לו להסתדר טוב יותר בכל יום שעובר:
חוש הראיה
התינוק מראה העדפה ברורה לפנים אנושיים ולכן מומלץ להתקרב אליו, עם הפנים, למרחק של כעשרים וחמישה ס"מ (המרחק הרגיל בתנוחת הנקה) או לקרב אליו תמונות וחפצים למרחק זה. מרחק לא נכון יגרום לתינוק לראות באופן לא ברור ועקב כך לאבד עניין. מכיוון שהתינוק נמשך לחפצים בתנועה, דבר המפתח את יכולתו לעקוב עם העיניים אחר חפצים, מומלץ להפעיל מובייל. כדאי גם לשים במיטתו ובסביבתו של התינוק, במיוחד בחודשי חייו הראשונים, תמונות שמציגות צורות גיאומטריות, ניגודי צבעים (במיוחד שחור ולבן), ופנים. בד בבד, חשוב לא להעמיס יותר מידי גירויים, בשל העובדה, שהדבר גורם לתינוק להרגיש מוצף וחסר מנוחה.
חוש השמיעה
כבר בשעת חייו הראשונה, מסוגל התינוק להבחין בקולה של אימו בהשוואה לנשים אחרות, דבר שיגרום לו להעניק לה תשומת לב רבה יותר. כדאי לדבר לתינוק, אשר קולט בעיקר את הטון וה"מוזיקה" של צורת הדיבור, בטון רך נעים ומרגיע אשר יקנו לו ביטחון ונינוחות.
"מחקרים הוכיחו כי מוזיקה קלאסית משרה על התינוק רוגע, דבר שניתן לבדוק באמצעות הדופק שלו, שבמהלך השמעת המוזיקה נהיה סדיר", מסבירה יעקובי.
חוש המגע
על מנת לגרות את חוש המישוש של התינוק, יש לספק לו מגוון רחב של חפצים מעניינים, בעלי מרקמים וגדלים שונים, אותם יוכל לחוש.עיניו של כל הורה תרות דרך קבע אחר חפצים שונים, אותם מכניס התינוק לפיו בכל רגע נתון. עלינו לזכור כי כל זמן שהחפץ נקי, גדול מספיק ואינו חד, יש לאפשר לתינוק לגלות את תחושותיו גם בפיו וגם בידיו. הפה הינו המקום הרגיש ביותר ובאמצעותו התינוק יכול להכיר טוב את העולם שסביבו.
זחילה
בסביבות גיל ארבעה חודשים (נא לא להיכנס לפאניקה, יש תינוקות אצלם שלב זה יגיע מאוחר יותר וזה בסדר...), יתחיל התינוק לגלות תנועתיות רבה יותר, שעות השינה שלו יתקצרו ואט אט יגיע למצב שבו יהיה מסוגל להתהפך, לזחול ואף לשבת, לעמוד וללכת. הניידות של התינוק גורמת לו להיות פעיל יותר ולחקור את עולם דרך החושים אותם פיתח בגיל צעיר יותר. זוהי שעת כושר עבור ההורים שגם אם לא התאמנו עד כה יתחילו לרוץ מחדר אחד לשני בניסיון לתפוס את הפעוט ולמנוע ממנו לסדר את הבית מחדש. יעקובי טוענת כי "בשלב זה, חשוב מאוד לא לדכא את דחף הפעוט להגיע לכל מקום, לגעת בכל דבר ולהכניס לפה כמה שיותר חפצים. מצד שני, יש להקפיד על סביבה בטוחה שמגנה מתאונות ומחנק".
התפתחות מוטורית
כיצד נעודד את ההתפתחות המוטורית של ילדנו?
במעבדות הפיתוח והמחקר של "פמפרס" גילו שככל התינוק יתנסה יותר בתנועה ובתנוחות שונות של ישיבה, כך תהיה התפתחותו טובה יותר. כאשר הפעוט מתחיל לטפס על מדרגות ועל חפצים שונים, חשוב לתת לו תמיכה ולעודד אותו להמשיך כל עוד אין אנו משאירים אותו לבדו על משטח גבוה.בגיל זה, כדאי להתחיל ולהציב גבולות ולהשתמש גם מילה לא, במיוחד שהפעוט מתקרב למקום אסור או מסוכן. כאשר אוסרים על הפעוט לעשות פעולה כלשהי, מומלץ לכוון אותו לפעילות שאותה מותר לו לעשות וכך אנו משיגים שתי מטרות: האחת, מדברים איתו על דרך החיוב והשנייה, מייצרים פעולת הסחה שממקדת אותו בפעילות הרצויה.
לדברי יעקובי, כשהתינוק מתנסה בישיבה, בזחילה ובעמידה, חשוב להיות לידו, אך לא למנוע ממנו להתנסות מחשש שייפול. כאשר הוא נופל, כדאי לזכור כי גילוי בהלה יגרור תגובת בהלה אצל הפעוט שילמד לפחד. במקרה כזה, מומלץ להרימו ולהרגיעו.
שלב העצמאות
בפמפרס גילו שבסביבות גיל שנה וחצי ואילך, הפעוט שלנו מגלה עצמאות, דבר שבא לידי ביטוי בהליכה סביב רהיטים, מאוחר יותר הליכה באופן עצמאי וריצה. עם התפתחות העצמאות מגיעה גם התגברות הסקרנות וכן הרצון של הפעוט לעמוד על שלו ולדרוש שנעשה כרצונו. נסו לחתל פעוט שזז באופן תמידי ורוצה להמשיך ולחקור את סביבתו.
חשוב לגלות סבלנות לעובדה שהפעוט רוצה להגיע לכל מקום ולהתאים את הבית ואת הסביבה כך שלא יהיה צורך לאסור עליו לנוע במרחב. יש לזכור כי לתינוק אין תחושה של סכנה, ולכן הוא עלול לעשות דברים שיפגעו בו. זו אחת הסיבות שכבר בגיל כה צעיר יש להנהיג כללים וגבולות. כאשר הפעוט עושה משהו מסוכן או לא מקובל, מומלץ להשתמש במילה "לא" וגם להרחיק אותו מהמקום. המילה שנאמרה חייבת להיות מגובה בפעולה פיזית וכך הילד יפנים את האיסור.
בשלב זה אין מן הנמנע לאפשר לילד להתרחק מאבא ואימא ולשחק במרחק סביר תוך שהוא חוזר ומקבל חיבוקים וחיזוקים מההורים שהם הבסיס הבטוח שלו. הנוכחות של ההורים בסביבתו תקנה לו ביטחון מצד אחד ותאפשר לו לחקור את העולם.
בכל רגע נתון ובכל יום שעובר, חווה התינוק אירועים שונים, לומד דברים חדשים ועומד בפני אתגרים רבים ומגוונים. עלינו ההורים, מוטלת האחריות להבין את שפתו של ילדנו, גם אם הוא לא משתמש במילים ובשפה אותה אנו מכירים. בצורה זו נקיים תקשורת טובה יותר עם הפעוט, דבר שיתרום למערכת היחסים בכלל ולביטחונו האישי בפרט.