מוטוריקה עדינה אצל פעוטות
כולנו ספונים בבית ומחפשים מה לעשות, זה הזמן לשים לב ליכולות של הפעוטות להתמודד עם המטלות הרבות בציור, צביעה, כתיבה, גזירה וכו'. ריכזנו עבורכם מספר טיפים לשיפור היכולות המוטוריות של הקטנטנים.
מאת: היועצים החינוכיים של חברת דיאמנט צעצועים
סוף סוף החגים מאחורינו והילדים נכנסו לשגרת גן-בית הספר, זה הזמן לשים לב ליכולות שלהם להתמודד עם המטלות הרבות בציור, צביעה ,כתיבה, גזירה וכו'. ריכזנו עבורכם מספר טיפים לשיפור היכולות המוטוריות של הקטנטנים.
ראשית, מהי מוטוריקה עדינה?
מוטוריקה עדינה הינו מושג נפוץ בתחום הריפוי בעיסוק וכולל מרכיבים רבים לדוגמא תכנון תנועה, אחיזה עדינה, יכולות מניפולציה תוך ידנית ,שליטה מוטורית, הפרדת תנועה, זריזות ידנית ועוד ועוד. המושג מתייחס בעיקר לתפקוד הידיים, הכולל יכולת להפריד בין תנועת אצבעות היד ושליטה בפרקי האצבעות בפעולות כמו כתיבה, גזירה, נגינה, כיפתור כפתורים או שריכת שרוכים.
מדוע מוטוריקה עדינה חשובה?
התפתחות מוטוריקה עדינה בגיל הרך חשובה להתפתחות הילד, בעיקר בשנים הראשונות לחייהם היא חשובה ונדרשת לתפקודם היומיומי. לנו המבוגרים אין דבר יותר פשוט מלאחוז עיפרון, לנעוץ נעץ בלוח או לקשור שרוכים, אך לילדים צעירים ולילדים עם איחור במוטוריקה עדינה כול פעולה כזאת עשויה להיות אתגר אמיתי. התפקודים המוטורים העדינים הם הבסיס ליכולות המשחק, הלמידה והתפקוד היומיומי.
איך באה לידי ביטוי מוטוריקה עדינה בשנים הראשונות ?
בשנה הראשונה , חשוב לחשוף את הילד לחוויות הקשורות בחמשת החושים- מישוש, שמיעת צלילים, חשיפה לצבעים ועוד זאת על מנת שיפתח את הסקרנות והלמידה בעתיד.
בשנה השנייה, מכיוון שפעוט בודק את הפעולות שעושים חפצים מסוימים, בוחן את התפקידים שלהם, קיימת חשיבות לחזור איתו על משחק ולמידת חפצים ומה הם עושים.
מהשנה השלישית, הפעוט נכנס לשלב של תכנון, הוא בעצם מתכנן את.... בונה.... ורוצה שיקרו תוצאות. הוא חוזר על פעולות ומחקה את הסביבה. לכן חשוב מאוד לחשוף את הילד לפעילויות מוטוריקה עדינה- עבודה מול שולחן, גזירה ציור, כתיבה , יצירת דמויות מחומרים כמו בצקים ופלסטלינות ,קשירה וכו'.
טיפים איך לשפר את המוטוריקה העדינה של הקטנטנים:
- ללמד ולאפשר תנוחה חופשית בשכיבה ובשינה ובמגע עם צעצועים כבר מינקות.
- לאפשר התוודעות להליכות על משטחים שונים: דשא, חול, שפת הים ועוד ומגע עם מגוון חומרים.
- טיפוס וירידה במדרגות משפרים קואורדינציה ומשליכים על המוטוריקה העדינה.
- השתמשו במטבח- תנו לילד לסגור ולפתוח ברזים, להצמיד מגנטים למקרר, לרדד בצק ולצור עוגיות.
- תנו לילד לפתוח את העטיפה של המתנות שהוא מקבל ולעטוף מתנות שהוא נותן.
- פתחו בפניו אפשרויות שונות ליצירה : הדבקת מדבקות, שימוש בצבעים ודבקים שונים , קיפולי נייר, גזירה בהשגחה של פלסטלינה ובריסטול, השחלת חרוזים גדולים.
- המציאו משחקים – גם גלילי נייר טואלט, עיתונים ישנים, קופסאות ריקות יכולים לשמש להמצאת משחקים .
- איך תראו את השיפור? שימו לב להנעת המפרקים הקטנים כמו מפרקי האצבעות ותנו תשומת לב לרעיונות החדשים שנולדים להם לעשיית דברים חדשים, יצירות שונות מבעבר, יעידו על שיפור ובטחון לעשות דברים חדשים.