חינוך מיוחד או חינוך רגיל לילדים על הספקטרום?

המחקרים המעודכנים מצביעים על יחס של 1:68 להולדת ילד שיאובחן על הספקטרום האוטיסט. אין חולק כי אבחון הילד מוליד עימו שינוי סדרי עדיפויות ושינויים מכורח שמשפיעים על בני המשפחה ועל מקורביהם. אחת הדילמות המשמעותיות איתה מתבקשת משפחת הילד להתמודד עם הגיעו לגיל חינוך חובה היא שאלת המסגרת החינוכית המתאימה לצרכיו.



חינוך מיוחד או חינוך רגיל לילדים על הספקטרום?
בפני המשפחה עומדות שתי אפשריות מרכזיות- מסגרת חינוך מיוחד או מסגרת חינוך רגיל דרך שילוב יחידני. גילי יהב, מנתחת התנהגות מוסמכת, דוקטורנטית בחוג להפרעות תקשורת אונ׳ אריאל, מנהלת מקצועית בבית ליאור תציג את ההבדלים ביניהם ונציג את היתרונות בכל אחת מן האפשרויות.
ברור לכל כי אין תשובה חד משמעית באשר למסלול הנכון ביותר. ההתאמה נגזרת מפרמטרים רבים שלעיתים אינם בשליטת הילד ו/או המשפחה, עם זאת ידע הוא כוח גם בתחום תוכן זה ויש להכיר את הספרות המחקרית העוסקת באבחנה בין שתי האפשרויות ומנסה לסייע בהכרעה האישית של כל ילד. לדוגמא, מחקרים מראים כי אין יתרון ברכישת יכולות אקדמיות ושפתיות בכיתה מיוחדת לעומת בכיתה רגילה. עוד נמצא כי השמה בלבד בכיתה רגילה אינה מבטיחה הצלחה וזה אומר כי ישנה חשיבות גדולה למקצועיות הצוות המטפל והמשלבת המיישמת את התוכנית.
הבא ונציג מספר יתרונות לכל אפשרות.
 

שילוב יחידני במסגרת חינוך רגילה:

 

יתרונות חינוך המיוחד:

עם זאת ולאור ניסיוננו בשילוב ילדים רבים במסגרת החינוך הרגיל  ניתן לומר כי במידה והילד צעיר ומציג מיומנות בסיסית של למידה מהסביבה, שפה ותקשורת ראשונית אזי כדאי יהיה לשאוף לשלבו במסגרת החינוך הרגילה לצד משלבת. בנוסף, יש לשלב בהחלטה גורלית זו גם את המחקרים החד משמעיים המצביעים על יעילות מוגברת לקידום ושיפור הסתגלותו של הילד בחברה, ככל שהטיפול הוא מוקדם ואינטנסיבי.