פענוח ציורים של הקטנים שלנו

מדוע בנך משתטח על הרצפה בסופר? למה הוא תמיד בורח החוצה מהשביל בטיול השנתי? ולמה כ"כ קשה לו להיגמל מטיטולים?



מאת: הדר מסלטון


פענוח ציורים של הקטנים שלנו

קישקוש הבלאבוש שילדייך מציירים בהיותם בני שנתיים, בעלי משמעות רבה. דרכם, ניתן לנבור פנימה אל תוך הנפש שלהם ולגלות עולם שלם: לקויות למידה, מצבי רוח, חרדות, דינאמיקה משפחתית, יצירתיות, הפרעות קשב וריכוז, וגם עד כמה הוא מוכן לעלות לכיתה א'.

 

הציור הוא מראת הנפש של הילד, ומדוע? משום שבני האדם מציירים מהתת מודע, וזאת, למרות כל מה שלמדנו ולמרות כל ההנחיות שקיבלנו כיצד לצייר נכון. שרבוט של ילד בן שלוש, יכול לגלות לנו  האם הוא ילד מוחצן, מופנם, מהם קווי האופי שלו, האם הוא ילד שיודע לעמוד על שלו, ועוד.

 

כמה פעמים שמעתם שיש לו פוטנציאל לא מנוצל?  כמה פעמים שמעתם: "הילד מזלזל בלימודים, הוא עצלן?" אז זהו, שהוא לא. כנראה שפשוט קשה לו.

סיפורה המופלא של מלי זר, שבעקבותיו היא כיום יועצת משפחתית בשילוב פענוח ציורי ילדים, מטפלת בשיטת aba, ומאמנת אישית בליקויי קשב וריכוז וליקויי למידה, החל כאשר בנה השלישי ובן הזקונים, אובחן בטעות כ- p.d.d.

לאחר אין ספור אבחונים מתישים, הבינו מלי ובעלה, כי צריך ניתוח כפתורים, וכי  לילד יש קושי בויסות החושי. לאחר המון טיפולים, מכל הסוגים, היא הבינה שאפשר אחרת.

מלי לקחה פסק זמן מהחיים, הותירה את הקייטרינג שהיה אז בבעלותה מאחור, והחליטה לעלות אותו על דרך המלך.

 

למה לפנות דווקא לשיטת טיפול כזאת?

"לעיתים מפחדים מהסטיגמה של ללכת לפסיכולוג או פסיכיאטר. לעיתים להיעזר באחד מהם יוצר תחושה כאילו משהו לא בסדר, שיש בעיה. קושי זה לא בעיה. וכשיש קשיים, אני מבקשת מספר ציורים מההורים, ובעקבות פענוח הציור אני מדריכה את ההורים איך לעבוד עם הילד בבית, ושם אני משתמשת בסל הכלים שלי על מנת לפרק את הקושי לחלקים קטנים, ועובדת על כל אחד לחוד, על מנת ליצור הצלחה. בעולם הייעוץ ישנו סל כלים גדול מאוד שמאפשר להתאים את העבודה לכל ילד בהתאם לאופיו ובהתאם לקשיים שלו".

 

שיטת aba(applied behavior analysis)- זוהי שיטה לניתוח התנהגות יישומית שפותחה עבור טיפול בילדים עם אוטיזם, על ידי פרופסור איבאר לובאס, מאוניברסיטת קליפורניה שבלוס אנג'לס, ממייסדיו של הטיפול ההתנהגותי לילדים עם אוטיזם. עד לתחילת פעילותו בתחום זה, היה נהוג לאשפז ילדים עם אוטיזם בבתי חולים לחולי נפש מתוך הנחה שאי אפשר לשפר את מצבם. הגישה ההתנהגותית והישגיה אפשרה קידום מיומנויותיהם של ילדים עם אוטיזם ושילובם בקהילה באופן שלא היה קיים עד אז.

 

השיטה מבוססת על תיאוריית הלמידה, כאשר נקודת המוצא היא כי האדם הוא אוסף של התנהגויות שנלמדו דרך הקשר שלו עם הסביבה. כל דבר שנלמד בחיים מחולק לחלקים. התנהגות זאת יכולת שנלמדת, זה משהו שרוכשים אותו. איך אנחנו יודעים לא לשים רגליים על השולחן? זאת התנהגות שאנחנו לומדים מהסביבה.

 

"לעיתים פונים אליי הורים עם ילדים שיש להם התפרצויות זעם או קושי בהצבת גבולות כמו למשל השתטחות על הרצפה במקומות ציבוריים, או ילד שמכה את הוריו. בעזרת הדרכה נכונה וסל הכלים שיש לי אני מלמדת את ההורים להבין מה גורם להתנהגות ואיך אפשר למנוע אותה.

 קשיים בגמילה מטיטולים למשל, יכולים להתגלות כקושי מפרידה ואז העבודה איתו מתמקדת בפרידות. נתתי לו את זכות הבחירה להחליט מה הוא לא צריך מסל הצעצועים שלו. ממה הוא בעצם יכול להיפרד."

 

איך יודעים מגיל צעיר שיש לקות למידה?

"לקויות למידה אצל ילדים צעירים, יתגלו לעיתים בקושי לקלוט צבעים או צורות. הטיפול ע"י שיטת ה-aba הוא פירוק הלמידה לחלקים קטנים ולימוד כל אות, צבע, או צורה בנפרד, על שולחן ריק. חשוב שיהיה נקי גם מבחינה ויזואלית. וכך אני מנחה את ההורים כיצד לעזור לילדיהם".

 

הפרעת קשב וריכוז זו בעצם הפרעה במערכת העצבים המרכזית, הגורמת לכל מיני קשיים לימודיים וחברתיים. לקשיים בקשב, בריכוז לפעמים בלמידה ובזיכרון. קושי לעבד מידע וגירויים, זה משהו שנולדים איתו. "עבורי זוהי מתנת קשב וריכוז מפני שאלה אנשים שחושבים מחוץ לקופסא, ניחנים ביכולות גבוהות, יצירתיים, ואף פעם לא משעמם איתם.

זה לא שפעת וזה לא עובר. אבל יש דרכים לשפר את התפקוד".אומרת מלי.

 

האם רוב העבודה היא של ההורים?

"בהחלט. הורים לעיתים מחפשים את הדרך הקלה ומצפים שהמטפל יעשה את כל העבודה השחורה ו'ירפא' את הילד בדרך קסם, אבל איך הילדים אומרים? 'הכל עובר עליך וקקה בידיך'. הרי שהעבודה האמיתית היא של ההורים. לאחר כל מפגש שמתבצע פעם בשבוע ההורים מקבלים שיעורי בית הביתה, ועליהם למלא אותם, על מנת ליצור הצלחות".

 

אתר הבית של מלי:http://www.malyzer.co.il