האקסס בארס: שיטת טיפול חדשנית לקשב וריכוז

אם לילדכם יש בעיות קשב וריכוז, כדאי שתכירו את האקסס בארס: שיטת טיפול חדשנית המסייעת לצאת מחסמים אישיים ולהתמודד עם מגוון בעיות



מאת דפנה פרן, מנחה בכירה לטיפול באקסס בארס ואקסס קונשסנס


האקסס בארס: שיטת טיפול חדשנית לקשב וריכוז
הרבה מורות ומורים מתקשים להתמודד עם תלמידים ותלמידות בעלי בעיות קשב וריכוז, במיוחד כששקט הוא מצרך נדיר בכיתה של 40-35 תלמידים. לילדים בעלי בעיות קשב וריכוז יש קצב לימוד מהיר יותר מקצב הלימוד של המורים, לעתים. הם משתעממים מהר יחסית בשיעורים, ואז עוסקים בדברים שונים, מפטפטים עם חבריהם או משחקים בזמן ששאר התלמידים לומדים. המשמעות של הפרעת קשב וריכוז, ADHD, היא שמי שזוכה בה, ברוב המקרים, חושב הרבה יותר מהר מהאחרים, וכתוצאה מכך גם משתעמם מהר יותר מדברים שאינם מעניינים אותו. עצם ידיעה והבנה זו ברוב הפעמים גורמת לתחושת רווחה גדולה לילד עם ADHD ולהוריו.
 
לפני כ-30 שנים התקשה בני האמצעי, האינטליגנט והסקרן ללמוד, לזכור תבניות באנגלית שנלמדו כבר שנתיים בחזרתיות ולפצל משוואות פשוטות במתמטיקה. לקחתי אותו לאבחון דידקטי כדי להבין מדוע קיימים קשיים בלמידה דווקא אצלו. הוא היה יודע את התוצאה הסופית בתרגילים, אבל לא הסתדר עם הדרך לפתרון, הדימוי העצמי שלו היה נמוך, ופעמים רבות היה מגיב בייאוש, בחוסר אונים ואף בתוקפנות. לאחר שבני אובחן עם הפרעות קשב וריכוז ודיסקלקוליה, הבנתי שאני בעצמי כזאת מאז ילדותי ושזה בדיוק מה שעיכב אותי במשך כל שנות לימודיי בבית הספר.
 
בישראל יש ילדים רבים כמוני וכמו בני, שיש להם ADHD, וחלקם נוטלים תרופות או תוספים שעלולים לגרום לפגיעה בתאבונם או לעצבנות. פעמים רבות, בעיקר בחופשות מבית הספר, הם לא יודעים כיצד להכיל את עצמם ללא התרופות או התוספים. ומנגד, ניתן לטפל בהפרעות קשב וריכוז באמצעות שיטת טיפול חדשנית בשם: אקסס בארס, שאף זכתה לאישורים בעקבות מחקרים מדעיים ומסייעת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז – לילדים, בני נוער ומבוגרים, לצאת מחסמים אישיים, לטפל בקשיי שינה, לשחרר מתחים ולחצים, להתמודד עם חרדות ועוד.
 
כך למשל, ילדה שהיו לה בעיות התארגנות שגרמו לקשיים בבית, בבית הספר, בחוגים ובכל מקום בחייה ובחיי הסובבים אותה, הצליחה – לאחר מספר מפגשים טיפולי אקסס בארס – להתייצב בזמן בבית הספר עם תיק מסודר והייתה הרבה יותר רגועה ופנויה ללימודים בבית הספר. נער בן 15 היה מפריע בבית הספר מדי יום. הוא היה מתחיל להסתובב בכיתה, מדבר עם הנערים האחרים, לפעמים מעיף ניירות על החברים ורוצה להציץ בטלפון במהלך השיעור. באמצעות מספר טיפולי אקסס בארס דיווחו הוריו על רגיעה מסוימת, ובהתנסות הזוגית הראשונה שלו עם חברתו הוא כבר הצליח לתת מקום לאחר.
 

כיצד מסייע האקסס בארס למי שיש לוADD  וADHD?

בטיפול אקסס בארס עובדים על שיקום הביטחון העצמי והשקטת המוח באמצעות ניקוי אמונות שנספגו במהלך השנים, ולעתים גם אצל ההורים שפעמים רבות חוו חוויות אלו. אקסס בארס מאפשר להגיע למודעות הנקייה שלנו באמצעות פירוק המטען האלקטרו-מגנטי העודף, שהצטבר כתוצאה מכל האמונות שעברו מדור לדור, כמו למשל: 'אם תאכל תשמין', 'אם תלך יחף תתקרר'. ואנו לא מודעים להשלכות של המקובעות שלהם. כל אחד יודע מיהו, אבל הוא עטוף בקליפות ובסורגים שלא מאפשרים לו להתקדם. למה? כי במשך שנים חינכו אותנו ואמרו לנו, בצורה ישירה או עקיפה, שלכל דבר יש מסגרת, סיבה ותוצאה קבועה. לכן קשה לנו לתפקד בלי הגדרות אלו.
 
אחד מכלי האקסס שניתן לקחת לחיים הוא שכאשר מתחולל משהו, יש תחושת אי נוחות כמו למשל: יציאה מריכוז, מופיע כאב ראש, התחלת שפעת, תחושת מועקה קלה, לא בא לי ועוד כאלה. אז רצוי לשאול את עצמנו: 'האם זה שלי והאם זה שייך אליי?', ולהקשיב לתשובת הגוף שממש יודע. לא צריך להקשיב לראש, שעושה עלינו מניפולציות.
 
האקסס בארס מושתת על 32 נקודות על פני הראש, כשכל נקודה מייצגת היבט מסוים בחיים: יצירה, תקשורת בינאישית, שליטה, דימוי גוף, כסף ועוד. כל נקודה אוצרת בתוכה אנרגיה המורכבת ממכלול החוויות, המחשבות, והאמונות שלנו כלפי אותו תחום. האקסס בארס מאפשר – באמצעות מגע עדין בנקודות אלו – לפרוק ולשחרר מטען עודף, ולשחרר את נקודות המבט, החסימות והמגבלות שנטבעו בהן. ד"ר פנין, נוירולוג חוקר מוח שחוקר שיטות אלטרנטיבות ואחרות, ניסה שיטת טיפול זו על בשרו וכשחיברו אותו למכשירים הבודקים מה קורה במוחו לפני ואחרי קבלת בארס, התברר לו שלאחר טיפול של שעה וחצי באקסס בארס התוצאות במוחו היו כשל אדם שעשה שעתיים של מדיטציה עמוקה עם מיומנות של 20 שנה.
 

כיצד מתנהל תהליך הגישה לתודעה?

"התהליך נעשה בכמה אופנים: חלקו נעשה בשכיבה על מיטה ובמגע עדין בראש או באזורים שונים בגוף. באמצעות מגע עדין המטפל מניע אנרגיה ומאפשר פתיחת חסימות. זה יכול להיעשות בעזרת שיחה ורבלית שבעזרתה צפות בעיותיו של האדם, ובעזרת שאלות פתוחות מאפשרים לאדם לשחררן. המפתח להצלחת השיטה הוא באופן שאילת השאלות: שאלה פתוחה היא שונה מהשאלות הסגורות אליהן אנו רגילים, כשהשאלה הפתוחה מאפשרת לידיעה יותר רחבה להיכנס ולהגיע אליי. כמו למשל, מה יאפשר לכאב שלי להיעלם? משאירים שאלה זו פתוחה, וזה מאפשר לידע להיכנס ובהמשך הכאב ייעלם בעוד שעה או בעוד כמה חודשים. בזכות שאילת השאלות בדרך הנכונה בצירוף הבחירה יש מקום לשינוי.
 
קיימות דוגמאות רבות לכך שכשהילדים למדו בארס וכך גם אחד ההורים או שניהם, תהליכי נתינה וקבלה של בארס הפכו לחלק מהשפה בבית. אחד הדברים החשובים בעבודה של אקסס בארס עם ילדים ובני נוער שיש להם הפרעות קשב וריכוז הוא לאפשר להורה להבין עד כמה משמעותית היא הבחירה כמעט מגיל אפס. להורה יש בדרך כלל נטייה לגונן, לחשוב במקום הילד מה טוב עבורו, ועל ידי כך לחסום אותו במנעד מאד מצומצם של אפשרויות, כך שלאחר מכן בלימודיו בבית הספר הילד יידע ש"הוא כזה", ומשם קשה מאוד לצאת.
 
בחירה יוצרת מציאות, אך מציאות איננה יוצרת בחירה. וכאן גם המקום לבדוק עם ההורה כמה הוא מוכן לשחרר, וזה ממש לא משנה אם זה ילד על הספקטרום, ADD או ADHD. לכל ילד באשר הוא מגיע לבחור. כוחות רבים להתמודדות עם השונות נוצרים כאשר נכנס השקט והרעש האינסופי שוכח, וזה בדיוק מה שעושה האקסס בארס.