הילד לא רוצה ללמוד? שילך לשחק!

ילדים רבים מסרבים ללמוד, זה נתפס המון פעמים כ"עונש" וההורים מוצאים את עצמם אובדי עצות. אז מה אפשר לעשות?



מאת: ליזט לגזיאל כץ, מייסדת קדמא- מרכז לאימון מונטסורי לילדים


הילד לא רוצה ללמוד? שילך לשחק!

למה כדאי ללמד דרך משחק?

תוך כדי משחק ניתן ללמוד הכל, לעיתים גם מבלי לערב את המודעות של הילד כלל. ניתן לפתח מיומנויות של כישורי חיים, שפה, חשבון ועוד. מחקרים מוכיחים שלילדים יש נטייה טבעית לסקרנות וחקר, שימוש בדמיון, יצירתיות וצורך במיצוי פוטנציאל. הלמידה תוך כדי משחק מביאה להנאה והנעה פנימית ללמידה ופיתוח מיומנויות חשובות לחיים.
 
המשחק נתפס כמשהו מהנה וחווייתי ולא כחומר לימודי AS IS שמנסים להחדיר לילד, ולכן הקבלה והרצון של הילד לקחת חלק, גדולה יותר. כשיש רצון מצד הילד, הלמידה כמובן אפקטיבית יותר. היכולת של תאי המוח להתארגן ולהתפתח, גדולה במיוחד בגילאים הצעירים (0-6), בשיטה המונטסורית זה נקרא "המוח הסופג" ולכן בגילאים אלה רצוי אפילו להשקיע יותר בלמידה תוך כדי משחק. גירוי התפתחות המוח מגיע מהחושים בעקבות קלט גירויים מהסביבה, ככל שנציג להם גירויים רבים יותר תוך כדי משחק ונחשוף אותם בהתאם לשלבי ההתפתחות שלהם ותקופת הרגישות, נאפשר להם לפתח את מוחם ולהכין את עצמם לחיים. הכוונה ב"תקופת הרגישות" היא לזמן בו לילד יש דחף למיצוי פוטנציאל בתחום מסוים, וככל שתינתן לו הזדמנות להיחשף, לשחק וללמוד תוך כדי משחק באותו תחום, הוא גדל ומתפתח ברמה הרגשית והשכלית שלו בצורה הגבוהה ביותר- זהו רגע מופלא של התפתחות המוח שלא חוזר.
 

משחקים בחשבון

הגשה נכונה ומלהיבה של התחום, תוך כדי משחק, תבנה אצל הילדים הבנה מתמטית עמוקה כבר מהגיל הרך ואהבה למספרים וללמידה:
 

משחקים בשפה 

 
בשיטה המונטסורית לומדים לכתוב לפני שלומדים לקרוא, החשיפה הפשוטה הזו בתוספת משחקים/ תרגילים תחושתיים, עם אותיות כדוגמת המספרים לעיל, תעביר את הילדים דרך חוויה ומשחק תוך כדי תנועה, ומבלי לשים לב הילדים ישלפו את הזיכרון התחושתי שלהם ויכתבו אותיות מגיל צעיר. עבורם זה משחק פלסטלינה או יצירה עם נצנצים. נעצים או כל חומר אהוב, אך בפועל הם סופגים, נוגעים, קולטים וחווים.
 

משחקים לאיתור הבדלים ודמיון

שמים בקערה חיות קטנות ולוקחים קלפים קיימים עם אותן החיות (חיות דומות בדיוק לחיה שבתמונה או אותן חיות אבל שונות, 2 סוגי כלבים למשל) . בתרגילים נפתח הבחנה חזותית, סדר, ארגון, קואורדינציה, עצמאות, פיתוח הבחנה בין פריטים, פיתוח יכולת ההתאמה, העשרה ואוצר מילים. מתאים לילדים בגילאי – 2.5-3.
 

התאמה של אות (צליל פותח) לחפץ מוחשי למשל לחיות/חפצים 

אותיות עץ המתאימות בצליל פותח לכל אחד מהחיות בקערה על המגש. הילד/ה צריכים להתאים אות פותחת (צליל) לחיה. מתאים לגליאי 4-5. אפשר גם להחביא אותיות/חפצים בתוך שק, לתת לילדים למשש ולגלות איזה חיה, באיזה אות היא מתחילה או איזה אות מיששנו.
  
 

מיון על פי קבוצות (כלי תחבורה/ חיות/ ירקות)

לוקחים מגש מחולק או מחלקים מגש עם צלוחיות קטנות – כאשר בקערה אחת גדולה יש פריטים מתחומים שונים. הילד צריך למיין כלי תחבורה/ ירקות/ פירות/ כלי עבודה ועוד. עיקר ההתעסקות היא בגילוי וחקירה עצמאית של אותו פריט, ההבחנה והמיון לפי תחום. משם אפשר להמשיך לשאילת שאלות ושיח מפרה ומלמד תוך כדי משחק. מתאים לגילאים 3-6 בהתאמה לפי דרגות קושי. 
 
 
הגילאים הכתובים הם לצורך הטווח באופן כללי, אך לכל ילד יש את שלבי ההתפתחות שלו ומה שמתאים לו. אין נכון ואין צריך, כן חובה להתבונן ולהכין על פי שלבי ההתפתחות של הילד את התרגילים המתאימים לו, המעבירים אותו חוויות הצלחה ושמחה ומשם לעבור לתרגיל הבא (מה שנקרא: עבודה עוקבת) ובכל שלב שנראה שהאתגר עלול לתסכל את הילד שלנו, נחזור אחורה מעט לדרגת קושי קטנה יותר (עבודה מקדימה).  
 

אופן הגשת המשחק

מומלץ בכל המשחקים צורת הגשה אסתטית, מפתה ומסקרנת של המשחקים. גם כאלה הקיימים בבית ויש להם יתרון למידה – להוציא מהקופסא על גבי מגש בתוך קעריות, להניח במקום מזמין ונגיש בגובה העיניים בהתאמה אישית לילד הפרטי שלכם והרצון ללמוד ולחקור פשוט יצא החוצה. כל משחק עזוב בארון יכול להפוך לתרגיל מונטסורי בעל ערך לפיתוח מיומנויות של כישורי חיים, חשבון, גיאומטריה, שפה או כל מיומנות אחרת.
 

כישורי חיים

ד"ר מריה מונטסורי פיתחה שיטה לפיתוח יכולות אקדמאיות ואינטלקטואליות דרך תרגילי קוארדינציה מוטורית. הוכח מחקרית כי ילדים שמשפרים את היכולת המוטורית שלהם, יש נכונות להשתפר גם בתחומים אחרים: "היד היא כלי של המוח", כלומר כשילד לא עסוק בפיזיות שלו, המוח שלו אוטומטית פנוי לקלוט תחומי דעת ברמה אקדמאית ממש. משחקי כישורי חיים פשוטים להפליא להכנה בבית, הילדים נהנים עד עמקי נשמתם מההתעסקות והחזרתיות ובדרך מתפתחים אזורים שלמים במוח, מוכנים ומזומנים ללמידה עמוקה וארוכת טווח ומעודדים מיומנויות של סדר וארגון פנימי, יכולת ריכוז, עצמאות ועוד.