הילד למד לשקר? הנה מספר עצות מעשיות

 הילד גדל, והנה יום אחד, אתם שואלים אותו שאלה והוא עונה לכם תשובה שלא ציפיתם לה. זה היום שאתם מגלים שהמתוק שלכם עם תלתלי הזהב ועיני המלאך – למד לשקר. הנה מספר נקודות המטילות אור על הנושא, יחד עם טיפים והסברים להתמודדות.



מאת: מרגלית ונטורה, נשואה ואמא לשלושה כותבת ויוצרת בהשפעת חכמת הקבלה.


הילד למד לשקר? הנה מספר עצות מעשיות

מדוע התופעה הזו בכלל מתרחשת? מה הבדל בין שקר לדמיון? האם זה מולד או נרכש, ובכלל - איך אפשר למנוע מתופעה זו לחזור שוב ושוב? הנה מספר נקודות המטילות אור על הנושא, יחד עם טיפים והסברים להתמודדות.

העצות וההסברים מובאים מתוך עולמה של חכמת הקבלה שעוסקת בקשר בין בני האדם ומלמדת אותנו כיצד להתעלות מעל תופעות המובילות להרגשת הפירוד שיוצר האגו שבינינו – אל הרגשת האחדות והחיבור ההדדי.

זה שקר או דמיון?

אצל ילדים יש להבדיל בין שקר ודמיון. דמיון הוא למעשה רצון הילד למצב שהוא היה מאוד רוצה שיהיה, אך לא נמצא בו. זה נובע מתוך כך שהם לא כל כך מבינים שיש רצוי ויש מצוי, ולכן הרבה פעמים, כל אותם מצבים או מעשיות עליהם הילד מספר, אינם שקרים, אלא פשוט עולמו.

לדוגמא ילדים חושבים שבובות בעגלה או מכוניות קטנות, הם הדבר האמיתי. בשבילם, התינוקות והמכוניות הגדולות שהם רואים ברחוב – זהו השקר. ולכן להחליף בין אמת לשקר ושקר לאמת, עבורם זה דבר טבעי לחלוטין. תפקידנו, כהורים ומורים, לעזור להם לבנות את העולם המתאים להם, כךשלאט לאט העולם הזה יתפתח מתוך כל השקרים האלו – בובה מסמרטוטים ואוטו צעצוע – עד שהם גדלים ומחליפים את המשחקים לדברים אמיתיים.

אז מה עושים?

ראשית, צריך להבין שזהו חלק מהתפתחות טבעית שצריכה להיות. כך זה מסודר לפי הטבע, ואנחנו צריכים לאהוב אותם למרות כל הדמיונות שלהם, עד שיתבגרו. למעשה, עבור הילדים, כל מה שסביבם הוא עולם שחייב להיות מותאם להם. לכן בשבילם זה לא שקר, זה דמיון, וזה ככה נראה להם, עדכדי כך שהם חשים את זה וחיים את זה. כך שהם לא מבדילים כלל בין השניים.

שקרים אמיתיים

בשלב מסוים מסתיימת אצל הילד תקופת הדמיון והוא נכנס אל העולם האמיתי כמו כולנו. זה השלב שבו מתחילים אצלו שקרים מסוג אחר. אם הילד תופס ונמצא בעולם הריאלי כמו כולם, והוא רוצה לסלף משהו מתוך ההרגשה שלו ומתוך ההבנה שלו – זה נקרא שהוא משקר.

נטייה טובה

ראשית צריך להבין כי ישנם אנשים שהם שקרנים יותר מטבעם, ויש כאלה שפחות. בנוסף, צריך להבין שבמקביל אנו משתדלים ללמד את הילדים שלנו ש"אין דבר העומד בפני הרצון" ושעל ידי רצון חזק אנחנו יכולים "לקרב" לעצמנו כל מה שרק נרצה. כך יוצא שאנו בעצם מאפשרים "מקום" לשֶקר או לדמיון כזה. מפני שכשהילד משקר, הוא בעצם מביע רצון לשנות את המציאות בה הוא מצוי. כך שכדאי להבין, שביסודו של השקר – נמצא בעצם דבר טוב. ביסודו נמצאת הנטייה של כולנו לשנות דבר – לדבר לטוב, ולכן מראש אי אפשר להגיד שזאת נטייה פסולה.

"לשקר אין רגליים"

הסבירו לילד את ההבדל בין שקרים שמגיעים מתוך רצון טוב ודמיון, לבין שקרים אחרים שמהם אנחנו צריכים להתרחק מפני שהם לרעת הזולת או לרעתו עצמו. בנוסף, השתדלו להראות לו בדיוק את המצב בו הוא נמצא – מביע השתוקקות למצב טוב. יחד עם זאת, הבהירו לו כי "לשקר אין רגליים"שלמרות שזהו רצונו של האדם שבונה אותו ואת העולם, באמצעות שקרים בעצם לא ניתן לשנות מאומה.

תנו דוגמאות

לאחר שהילד מצליח לראות את המצב בו הוא נמצא (שקר או דמיון), הסבירו לו כי הוא יכול לבדוק את עצמו – בעצמו, במה הוא בדיוק נמצא, כדי שלא יתבלבל ביניהם. בנוסף, תנו לו דוגמא לשקר רע והסבירו לו כי במצב כזה בו מתגלים שקרים רעים, הם מתגלים לכולם. רצוי אף שהילד יחשושממצב כזה – כדי שלא יחזור אליו.

תופעה טבעית

לבסוף, הסבירו לילד באופן כזה בו הוא ירגיש שמדובר בתופעה שאינה תלויה בו. שזוהי תופעה שמתרחשת בעולם כולו ולילדים בגילו בפרט. הסבירו לו כי הרבה מבני גילו מוצאים את עצמם בתוך התופעה הזאת בשלב מסוים בחייהם, וכולם מקבלים תגובה לא נעימה בחזרה מהחברה הסובבת אותם. צריך להסביר את זה כאיזושהי תופעה עולמית השייכת לגילו, ושהיא טבעית לחלוטין, ולכן אנחנו, בתור הורים שאוהבים אותו, מבקשים להזהיר אותו, כי המון ילדים בגילו נתקעו במצב הזה – וסבלו. לבסוף הביעו גילוי נאות ש "כן, אפילו אבא ואמא חוו את זה כשהיו ילדים ולמדו כיצד להתגבר על זה". כשהילד יראה בכך כמשהו טבעי לגמרי, הוא יתייחס לכך בטבעיות ובעצמו יאפשר למצב לחלוף. בהצלחה!