לא רוצה, התמודדות יצירתית עם ילד לומד לעמוד על שלו

זה מתחיל בערך בגיל שנתיים ונמשך בתדירות ובעוצמה משתנה לאורך כל החיים: הילד מבקש עצמאות ועושה זאת לא פעם דרך התנגדות לנו ההורים. "לא רוצה" היא תגובה אופיינית לגילאי שנתיים ומעלה.



מאת: בת-שיר סולמי


לא רוצה, התמודדות יצירתית עם ילד לומד לעמוד על שלו

לפתע, בלי שבכלל שמנו לב, הפך המלאך הקטן שלנו לסורר המקטרג כל החלטה שלנו בפסיקהקצרה והחלטית: "לא רוצה". התמודדות לא פשוטה לנו כהורים ובחינת סבלנותנו ומידת הגמישות והפתיחות שאנחנו רגילים לה. לעתים קרובות אנו נאלצים להתמודד עם ה"לא רוצה" מול עיניהם הבוחנות והשופטות של השכנים, קרובי המשפחה ואפילו אנשים זרים.

אחד השלבים המכריעים בהפיכתנו להורים ניצב דווקא מול הצורך להציב גבולות, להחליט ולהכריע ולטול את המושכות לידינו. איך נעשה זאת בצורה שתצמיח את הילד להיות מבוגר בעל חשיבה גמישה וזורמת ואותנו להיות הורים מטיבים בעינינו?

אני אומר לא – משמע אני קיים

תיאורטיקנים רבים בפסיכולוגיה מתארים את גילאי שנתיים-ארבע כשלב שבו בונה הילד את הנפרדות שלו מההורה על-ידי יצירת אוטונומיה וביסוס העצמאות שלו (פרויד, אריקסון). הילד עושה זאת בעיקר בהתנסויות, בהן הוא מתאמן ובודק את גבולות הביטחון הן עם הדמויות הבוגרות שמסביבו,  והן עם הטריטוריה בה הוא נמצא. במילים אחרות, ברגע שהילד מבין כי יש לו את האפשרות לומר "לא", הוא מבין כי הוא ישות נפרדת מאימא ומאבא. אם נשים לב נראה כי המילה "לא" מופיעה כבר בין המילים הראשונות שהילדים לומדים לומר. ילדים שעדיין לא מדברים מביעים את ההתנגדותעם הראש לשלילה.

האם היות התופעה אוניברסאלית וטבעית מקלה עלינו באותם רגעים לחוצים שבהם אנו ממהרים לעבודה והדבר היחיד שמעכב אותנו הוא סירובו של ילדנו לשתף פעולה ולצאת איתנו מהבית? ממש לא, בדיקת הגבולות של הילדים מתרחשת פעמים רבות דווקא באותם זמנים ומקומות בהם אנחנו הכי לא מוכנים אליה, אצל סבא וסבתא, במהלך חופשות משפחתיות, בקמפינג עם חברים, או בסיטואציות שגרתיות שנעשות כמעט על אוטומט.

הצבת גבולות בשילוב תמיכה והכלה