שייכות, הכוח שמניע אותנו בחברה ובבית

תחושה זו היא צורך בסיס והכרחי לקיום .זו התאוריה של אלפרד אדלר שחקר ופיתח את התאוריה שאדם הוא יצור חברתי והוא מונע מכח המוטיבציה ותחושת השייכות. במאמר הזה תקראו  איך גורמים לילד להרגיש שייכות.



מאת: רננה סגמן, יועצת שינה ומנחת הורים בגישת מיכל דליות
 

שייכות, הכוח שמניע אותנו בחברה ובבית
למה הוא מתנהג כך ? תבדקו אם הוא מרגיש שייך בבית/בבית הספר 
 
שייכות, הכוח שמניע אותנו בחברה ובבית. תחושה זו היא צורך בסיס והכרחי לקיום .זו התאוריה של אלפרד אדלר שחקר ופיתח את התאוריה שאדם הוא יצור חברתי והוא מונע מכח המוטיבציה ותחושת השייכות. במאמר הזה תקראו  איך גורמים לילד להרגיש שייכות.
אדם שמרגיש שייך למקום, לקבוצה, לחברה הוא ירגיש רצוי וירצה להיות חלק מקבוצת ההשתייכות הזו. התחושה נותנת לנו כוח גם כאשר פחות טוב לנו, מרגישים נזקקים,תורמים ועוזרים ושרואים אותנו.
 
ילד שאינו מרגיש שייך בחברה או אפילו בבית יהיה עסוק רוב הזמן בלמצוא אותה בדרך שלילית (לאחר שלא מצא אותה בדרך החיובית)  כי כך רואים אותו.  טוב שהוא נוהג כך באופן טבעי כי זה מסמן לנו שהוא זקוק לעזרה והכוונה. ילד שיהיה עסוק בלהשתייך לא יוכל להתפנות לדברים אחרים ולהנות ולהתפתח כפי שילד צריך להיות כמו למידה, קשרים חברתיים והתפתחות אישית.
כדי להתמקד בתחושה ולטפל תבדקו איפה הוא לא מרגיש שייך ולא טוב לו.
בבית ? בבית הספר או בגן ? בחוג ? 
כשתגלו תוכלו בקלות יותר לשים את האצבע על הקושי לעבוד ולהבין מה קורה שם ומה הסיבה שגורמת לו לחוסר שייכות. אולי זה קושי שלו בהתנהלות האישית או החברתית או שהמבוגר גורם לו להרגיש חוסר שייכות, או בכלל הילדים.
מה קורה כאשר אין לילד תחושת שייכות? 
זה יתבטא (במודע או לא במודע) בכעסים, התנהגות שלילית וחוסר רצון להיות שם.
 

איך נדע מה המטרה של הילד ? ומה אפשר לעשות ?

התשובה היא חד משמעית ע"י התגובה של ההורים !!
מזמינה אותך לשאול את עצמך מה יש בתגובה שלי שנותנת לו את היכולת להתנהג כך ? מה הרווחים שלו מהתגובה שלי ?
ברגע שזה יתבהר יהיה אפשר לעבוד על השינוי בהתנהגות, לכן נקודת ההתחלה היא להבין איך התגובה שלי משפיעה עליו ועל איזה צורך זה עונה אצלו.
לדוגמה: הילד בכל מצב מתווכח. בכל ערב הילד לא רוצה להיכנס למקלחת ובכל ערב יש מריבה חדשה על הנושא שוב ושוב. הרווח של הילד כאן ברוב הסיכויים שיש תשומת לב יתרה מצד ההורה על נושא המקלחת. יש כמה דרכים לטפל בכך. 
אופציה ראשונה : תנסו להסביר לו את נושא  ע"י כלי מוחשי סרטון על חיידקים ונקיון הגוף ומאותו הרגע לשחרר ולא לדבר על זה.יכול להיות שיום יומיים לא יתקלח ואחר כך הוא ירגיש עם עצמו לא נעים ואז יפסקו כל המריבות על המקלחת.
אופציה שניה : למצוא משהו שהוא אוהב אחרי מקלחת.למשל סיפור או משחק משותף והסביר לו שאם יתקלח בזריזות ישאר לו זמן לכך.
דוגמה נוספת: הילד מבקש לעזור בהכנת ארוחת הערב, בכל פעם שהוא רוצה לעזור דוחים את הצעות שלו. הוא מתחיל להפנים ומקבל את המסר שהוא לא מועיל ופונה להתנהגות שלילית וכך לפחות יקבל תשומת לב.
תנו להם להתנסות,לחקור,לעזור.
ילד ובכלל כל יצור אנושי זקוק למוטיבציה, בלעדיה אין לנו את היכולת להתקדם.

איך יוצרים מוטיבציה אצל ילד שאין לו ?

אני בטוחה שיש... רק צריך לחפש ולראות אותה. במשך היום יהיה משהו אחד שיעשה טוב או אפילו רק ישתדל. חזקו אותו ואמרו לו בדיוק במה הוא ניסה או הצליח.תתארו את ההצלחה (כל הכבוד זה לא חיזוק שמסביר לו במה הוא הצליח ולא מקדם אותו בהבנה במה הוא היה טוב)
תחזקו אך לא בצורה מוגזמת וקיצונית, שהחיזוק יהיה אותנטי וכנה וכך המוטיבציה שלו להצליח תתעצם כי מאמינים בו ומשבחים אותו על העשייה וההצלחה שלו.
 

להשתמש במודל א.נ.י להעלת תחושת השייכות והמוטיבציה

א - אהוב : שירגיש אהוב בבית, לחבק,לומר מילות אהבה, לתת חיזוק חיובי על הפעולה שעשה
                (זוכרים?! לא כל הכבוד, ממש לתאר את הפעולה שגרמה לכם להתלהב. למשל: הוא קרא מס' משפטים יפה-אז לומר שהקריאה
                היתה נפלאה/שוטפת/ברורה ועוד, משום שכך הוא הבין במה הוא היה טוב ויצליח לשכפל את ההצלחה שלו שוב ושוב).    
נ - נחוץ : לתת לו את התחושה שזקוקים לו בבית, שהוא מועיל ובעל משמעות.
י - יכול : לתת לו את התחושה שהוא יכול ומסוגל לבצע דברים בבית,שסומכים עליו. אפשר שיבחר דברים     שהוא יכול לעזור בבית (גם אם זה לוקח יותר זמן מאשר אתם תעשו בעצמכם).