רוצה רק אמא!
מה לעשות כאשר המילה הענוגה ביותר עלי אדמות נשמעת כל אימת שעוללך עושה משהו ורוצה אותך כמלווה צמודה, ללא כל תלות או התחשבות במעשייך באותו הרגע. על המשפט/פשרה – "תקרא לאבא", אין מה לדבר- הוא רוצה רק(!!!) את אמא. מורה נבוכים לאם המותשת.
מאת: ריקי לוי דינר (M.A.) מאמנת אישית וזוגית
ישנם שירים המתחילים במילים "אמא הוא צליל כה ענוג ומתוק, אמא מילה ראשונה של תינוק"...אכן כן. כל אמהות היום שהיו ילדות שנות השמונים לערך עוד זוכרות את מילות השיר כתובות על קלף וניתנות לאמן ביום האם. אך מה לעשות כאשר המילה הענוגה ביותר עלי אדמות נשמעת כל אימת שעוללך עושה משהו ורוצה אותך כמלווה צמודה, ללא כל תלות או התחשבות במעשייך באותו הרגע.
על המשפט/פשרה – "תקרא לאבא", אין מה לדבר- הוא רוצה רק(!!!) את אמא.
מורה נבוכים לאם המותשת.
תיאור מצב
לקראת גילאי שלוש-ארבע, את מייחלת כי עוללך יתחיל להראות ניצני עצמאות. מצידך זהו הזמן הנכון להתחיל ואת מדרבנת אותו לביצוע פעולות עצמאיות – נכון מבחינתך, פחות מבחינתו -הוא עדיין זקוק לך וטורח להבהיר זאת בכל סיטואציה.
- אמא אני צמא!
- תקרא לאבא, אני במיטה
- לא רוצה את אבא! רוצה שאת תתני לי! עכשיו!
מיותר לציין כי הסיטואציה חוזרת כאשר אבא צריך לקחת את הילד לגן והוא מסרב, כאשר צריך לנגב לילד ואת עם הילד השני, הילד צורח באוטו ומסרב שאבא ינגב לו את האף ואת נוהגת ועוד ועוד ועוד...
למה זה קורה?
הדבר קורה ממספר סיבות,
(חלקן ברורות חלקן השערתיות ותלויות סיטואציות ביתיות ספיצפיות):
1. הילד נמצא רוב שעות היום עם האם והאב כמעט ואינו מורגש בבית. במקרים מעין אלו חש הילד התנתקות מהאב המלווה לעיתים בכעס על העדרויותיו הרבות (ראה כתבה בנושא התקשרות), הכעס עלול להפוך לחוסר אמון והזקקות יתרה לצד שכנגד – במקרה זה האם. במידה ומדובר בגיל בוגר יותר כארבע חמש, יתכן וזהו סממן של 'דווקא' מצד הילד כלפי אביו.
2. גילאי 3-6 הם גילאי הגילוי וההזדהות המגדרית, אלא שבהתחלה היא קורית באופן הפוך – זאת אומרת בנים מזדהים עם האמהות ובנות עם האבות. במקרה שמדובר בבן זכר הרי שההצמדות לאם תואמת את ההתפתחות הפסיכו-סקסואלית של גילו (אליבא דה פרויד). למרות הטרחה המרובה הרי ששלב זה עובר לקראת גיל 6 וההזדהות המגדרית מסתדרת, קרי הבנים מזדהים עם האבות והבנות עם האמהות (בכל אופן מישהו ירצה רק אותך אז מה זה משנה...:) ).
3. בכל מקרה יש לבדוק האם ההזקקות התלותית מתרחשת בכל סיטואציה באשר היא או בסיטואציות בעלות אופי דומה, לדוגמא בסיטואציות הקשורות להגיינה אישית, לשינה, אכילה וכדומה. במידה ומדובר בסיטואציות ספיציפיות אמליץ לבדוק מדוע דווקא בהן מתרחשת התלות. כך לדוגמא ילד שעבר חוויה חברתית קשה בגן, יתכן וההזקקות לאם תופיע ביתר שאת או רק בסיטואציות חברתיות. כך שההזקקות יכולה לשרת אותנו כסמן המעיד על בעייתיות הקשורה להתנהלויות מסויימות. במידה והיא מופיעה באופן גורף הרי שהיא קשורה לשלבים התפתחותיים תקינים לחלוטין.
מה לעשות – למי הפתרונים?
הפתרונים הם רק לזמן ויותר מכך לכן/ם. כפי שכתבתי בעבר המטרה היא לעבוד בשיתוף פעולה – אמא ואבא.
1. ניתן לשחק משחק תפקידים קטן. במידה והילד לא רוצה את אבא שיעזור לו לשתות, יכולה האם להגיד "למה? תראה איזה יופי אבא עוזר לי". עקב ההזדהות עם האם יכול הילד במקביל לבקש מהאב לעזור גם לו. כמובן שעל האם לשבח אותו.
2. כאשר הילד מסרב לבקש מהאב עזרה, ניתן לומר לו- "אבל למה? תראה איך אבא רוצה לעזור...הוא עלול להיעלב אם לא תרשה לו". ייתכן ואופציית הפגיעה תשכנע את הילד. חשוב לא לחזור על כך הרבה פעמים ולנקוט במונח עלול להפגע, על מנת שהילד לא ישתכנע כי הוא פגע לחלוטין באב.
3. חצי חצי – חצי אמא תעזור חצי אבא.
4. שיחות שיחות שיחות – כמובן שהתאם לגיל הילד והבנתו, אך להסביר לילד לא רק מדוע חשוב שאבא יעזור אלא מדוע אמא לא תמיד זמינה. להבהיר כי אין הדבר אומר שהיא אוהבת פחות, להבהיר את המצב מנקודת מבטו. לתת דוגמאות מהעולם שלו, מצבים בהם הוא לא תמיד זמין. המטרה היא להגביר את ההזדהות לסיטואציה ואת ההבנה שלה.
אמא!!!! מה המסקנה?
אכן סיכום ומסקנה על הפרק. עד כמה שמתיש המצב ולא נוח, הרי שהוא פתיר. עם המון השקעה וסבלנות ניתן למגר כל תלות. לא רק זאת אלא אף למנף את העזרה מהאב לחיזוק הקשר בין הילד לאביו. חשוב לזכור כי ילדים הם חקיינים, עשו דבר אחד בעצמכם והוא יחזור על כך. חשובה מכך עוד יותר היא התזכורת כי ילדים הם סתגלניים ומניפולטיביים, גם אם יבכה כאשר תסרבי להיענות לבקשותיו – הוא יתגבר! אל תשכחי כי לא אחת ילדנו הרכים משתמשים בבכי שלהם כזרז להשגת רצונותיהם.
בסופו של יום, בחילוף הזמן כולנו נזכרות ש"אמא" הוא אכן הצליל המתוק בעולם. רק אל תתני לו לשבש את כושר שיפוטך בבואך לילדך.
בחסות אקולוגיה – דק סינטטי, דשא סינטטי ומתנות ירוקות לכל אירוע